Loading Now

"וְעָשׂוּ אֲרוֹן " | על מקום קבורתו של ארון הברית ומדוע לא עשו ארון בבית השני?

"וְעָשׂוּ
אֲרוֹן " | על מקום קבורתו של
ארון הברית ומדוע לא עשו ארון בבית השני?

בפרשת השבוע אנו עוסקים בבניית המשכן וכליו, ארון הברית אותו ארון בו הונחו הלוחות נעלם מעם ישראל עוד בימי בית המקדש הראשון וכן מובא במסכת יומא (נב, ב):
ובמקדש שני – מי הווה ארון? והתניא: משנגנז ארון נגנזה עמו צנצנת המן, וצלוחית שמן המשחה, ומקלו של אהרן ושקדיה ופרחיה, וארגז ששגרו פלשתים דורון לאלוקי ישראל וכו’ ומי גנזו? יאשיהו גנזו. מה ראה שגנזו? ראה שכתוב 'יוֹלֵךְ ה' אֹתְךָ וְאֶת מַלְכְּךָ אֲשֶׁר תָּקִים עָלֶיךָ…' (דברים כח, לו. רש"י: יולך ה' אותך – ודאג שמא יגלה לבבל) – עמד וגנזו.
וכן כתב הרמב"ם בית הבחירה (פרק ד, הלכה א)
"בֵּית קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים שֶׁבָּנוּ שְׁלֹמֹה, הָיָה בּוֹ מָקוֹם לְהַנִּיחַ בּוֹ אֶת הָאָרוֹן, וְשָׁם הִנִּיחוּהוּ בְּיוֹם שֶׁבָּנוּ הַבַּיִת, וְלֹא זָז מִשָּׁם כָּל יְמֵי שְׁלֹמֹה. וּבְנוֹתוֹ שְׁלֹמֹה אֶת הַבַּיִת, יָדַע שֶׁסּוֹפוֹ לֵיחָרֵב, וּבָנָה מָקוֹם תַּחַת הַבַּיִת בְּסֵתֶר לִגְנֹז בּוֹ אֶת הָאָרוֹן, וְשָׁם גְּנָזוֹ יֹאשִׁיָּהוּ הַמֶּלֶךְ כְּשֶׁשָּׁמַע שֶׁהַבַּיִת עָתִיד לֵיחָרֵב, שֶׁנֶּאֱמַר 'וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ… הֵסֵב אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' מִמְּקוֹמוֹ.
ארון הברית בבית שני
וכבר נשאלה השאלה בבית המדרש: יאשיהו גנז את הארון שהיה בבית הראשון. מדוע לא עשו ארון אחר בבית שני?
אומר מרן הגאון רבי מאיר שמחה הכהן זצוק"ל מדוינסק ב"משך חכמה": "וְאֶל הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת הָעֵדַת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ (פרשתנו כה, כא). הנה כל הכלים עשו במקדש שני, לבד הארון! כי הלוחות נגנזו, והלוחות מעכבים הארון, ובקדשים כל מקום ששנה הכתוב -לעכב. לכן תנא ביה קרא דאינו ארון עד שיותן בו העדות והוא לכאורה כפילות, שהרי כבר נאמר קודם (פסוק טז) וְנָתַתָּ אֶל הָאָרֹן אֵת הָעֵרֶת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ.
מסביר המשך חכמה מסביר שהכפילות היא לצורך "שנה עליו הכתוב לעכב", שלוחות העדות מעכבים במצות הארון – וכיון שבמקדש שני לא היו בו לוחות – לא היה ארון.
ויש שדייקו כן מלשון הרמב"ן שאם נשבר הארון צריך לעשותו מחדש, שכל זמן שיש לוחות – היא מצות עשה לדורות".
וכן כתב בספר מנחת חינוך (מצוה צה) שכתב: "ובבית ראשון שנגנז ארון עם העדות בימי יאשיה המע"ה לא עשו עוד ארון ובבית שני לא היה הארון כי למה צריך הארון כיון שנגנזו הלוחות גם כן".
והחתם סופר (יו"ד סי' רלו') תירץ שהנה כתיב ונועדתי לך שמה מעל הכפרת בין ב' הכרובים לומר טעם הארון והכרובים הוא רק עיקר לצורך מקום מועד לדבר עם משה רבנו מבין ב' הכרובים וכשאין נביא כמשה רבנו הראוי להוועד עמו מבין שני הכרובים אין הארון מעכב.

Read More

Post Comment