סנהדרין דף ל”ג | מהו תפקידם של ‘קוטלי הקנים באגם’?
בדף היומי מסכת סנהדרין ל”ג שנינו: אמר לו רבינא לרב אשי: מה פירוש “טעה בדבר משנה”? האם בכלל זה אפילו טעה בדברי ר’ חייא ור’ אושעיא שהיו מאחרוני התנאים? אמר לו רב אשי: כן. אמר לו רבינא: אפילו טעה בדברי האמוראים רב ושמואל? אמר לו: כן חזר ושאל: בדברי שלי ודבריך שלך? אמר לו: אטו אנן קטלי קני באגמא אנן [וכי אנו קוצצי קנים באגם אנחנו], כלומר, הלא גם אנחנו חכמים, וגם הכרעתנו בעלת משקל.
וכן מצאנו במסכת שבת (צ”ה) אמרו ליה רבך קטיל קני באגמא’ ופרש”י שם “חותך קנים מן האגם הוה לא ידע לפרש משנה”
מדוע השתמשו דווקא בביטוי ‘קוצצי קנים’?
בספר תפארת ירוחם מהגה”צ מראדזין זצ”ל כותב (והו”ד בקובץ אוצרות הסופר קובץ ז’ ע’ קז): אמרתי אספרה לו מה ששמעתי מכ”ק אאמו”ר הרב הקדוש ר’ אברהם יהושע העשיל זצ”ל מראדזין, ששמע מהרה”ג אב”ד אוהעל ז”ל במדינת הגר שהיה תלמידו של הגה”ק החת”ס ז”ל, וסיפר לו ש”מכל הדברים והשיחות שנדברו בפניו, עשה מהם איזו לימוד תורה”, ופעם נסע אתו בימי הקיץ לנוח באיזה כפר, וגר שם אצל איכר אחד ולפנות ערב שב האיכר מעבודתו לביתו ופגע בהחת”ס ז”ל, והתאונן לפניו שמצבו רע יותר מכל האיכרים, כי כולם עובדים עבודת השדה בקיץ, ובחורף יש להם מנוחה, והוא מלבד עבודתו בשדה, יש לו אומנות לחתוך קנים דקים הגדלים באגמים, ועבודתו זאת יוכל לעשות רק בימי החורף בעת הקור, שהאגמים נקפאים, ויורדים שם לחתוך אותם, ולכן אין לו מנוחה לא בימות החמה ולא בימות הגשמים.
כשהלך ממנו, אמר לו (החת”ס לתלמידו הגאבד”ק אוהעל ז”ל) מהאיכר הזה למדתי עתה פירוש על הגמ’ דקאמר “אטו אנן קטלי קניא באגמא אנן”, מאי זה דנקטו אומנות זו, אם מפני שאינה אומנות נקי’ הי’ להם לנקוט גורף ביבין, אכן כוונתם, מה אתה סובר שאיני לומד כלל כי טרוד אני באומנותי בין בימות החמה ובין בימות הגשמים כמו הני דקטלי קניא, הלא אינני קטלא קניא, ועכ”פ בימות הגשמים אני לומד, עכ”ד ודפח”ח.
Post Comment