Loading Now

סנהדרין דף ל’ | כיצד נדע אם חלום הוא אמיתי?

סנהדרין דף ל’ |
כיצד נדע אם חלום הוא
אמיתי?

בדף היומי במסכת סנהדרין דף ל’ שנינו: הרי שהיה מצטער על מעות שהניח לו אביו ובא בעל החלום ואמר לו כך וכך הן במקום פלוני הן של מעשר שני הן זה היה מעשה ואמרו דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין.
בשו”ת תשב”ץ (ח”ב סימן קכ”ח) התעורר על מה שמצאנו סתירה בש”ס, שיש מקומות בש”ס דבחלום יש בו ממש, כמו שאמרו במסכת נדרים (ח, א), נדוהו בחלום צריך עשרה להתיר לו, וכאן אנו רואים דבא בעל החלום ואמר לו כך וכך הן במקום פלוני הן ומעשר שני הן דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין,
בתחילה רצה לומר שאם החלום הוא מעצמו יש בו ממש, רק אם הוא מאחר אין בו ממש, וזה שאמרו (סנהדרין ל.] ובא בעל החלום כלומר האיש החולם חלום. אך לפי הכלל דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין כולל כל החלומות.
לבסוף העלה שדווקא במעות מעשר ספקו לקולא, כי בכל דבר שבממון יש לנו להעמיד הממון שנפל בו הספק בחזקתו, ועל זה אמרו באותו שהיה מצטער על מעות מעשר שני שהניח אביו שאין כי לא מוציאים מאדם ממון על הספק משא”כ בנדוהו בחלום ‘ספק איסורא’ וגם יש אפשרות לתקן זאת ע”י עשרה אנשים שיתירו לו.
בעל השאילתות תירץ שחוששים דווקא לנידוי בחלום כי ידוע לחז”ל שלא מראים חלום כזה לשוא.
בנצי”ב כתב: (עמק שאלה כט) שהנפקא-מינה בין הטעמים היא במקרה שאדם ראה בחלום שחתיכה היא חלב, לדעת התשב”ץ היא אסורה עליו מספק, אולם לדעת השאילתות דווקא לנידוי חוששים בחלום.
ברא”ש כתב בתשובה (כ”ח סי’ י”א) : הנודר או הנשבע בחלום ששאלת אם צריך התרה כמו נדהו בחלום, דע כי אין צריך כלום, שאפילו הנשבע בהקיץ צריך שיהיו פיו ולבו שווים, כל שכן בחלום, שאין כאן לא פה ולא לב, ולא דמי לנדהו בחלום, שסימן קללה הוא בעלמא, שהרחיקהו מן השמים, וצריך קירוב.

חלום – אמת או שקר?
והאברבנאל (תחילת פרשת מקץ) לימדנו ‘במה יבדלו חלומות השוא המשובשים מהחלומות הצודקים המושפעים אצל החולם אותם’, וז”ל:
“אני אשיבך מלין שכבר ימצאו על זה שני אותות עצמיים, האחד הוא שהחלום הצודק יבא מסודר ונכון, כי להיותו מושפע, עם היות שהכח המדמה יגשים השפע ההוא ויחקהו במשלים ודמיונים אחרים, אין ספק שיבא תמיד בסדר נכון ומוכן, יורה על מה שיורה, אמנם חלומות השוא יבואו מבלי סדור, מבולבלים עם ערוב דברי זרים ממנו, וכמאמר שלמה, כי בא החלום ברוב ענין.
והאות השני הוא, שהחולם החלומות הצודקים ירגיש בעצמו התפעלות גדול, מה שלא יתפעל מהדמיונים הכוזבים, כי כמו שהחלום הנבואי יעשה רושם והתפעלות עצומה בנפש הנביא, וכמו שנאמר “ותהי בליבי כאש בוערת וגו’, מה שלא יעשה כ”כ רושם החלום הצודק הבלתי נבואי, וכמו שביאר הרב המורה במה שכתב פרק מ”ה ח”ב שהנבואה תודיע לנביא שהיא נבואה, ככה בחלומות הבלתי נבואי יעשה החלום הצודק מהם רושם והתפעלות בנפש החולם אותו מה שלא יעשה בו החלום הדמיוני המשובש, כי שוא תהיה תמורתו, וכבר זכר זה גם כן הפלוסוף בחוש ומוחש.

Read More

Post Comment