Loading Now

רבי נחמן מסביר: האם אפשר לקבל קצת שקט ושלווה? לא!

רבי נחמן מסביר: האם אפשר לקבל קצת שקט ושלווה? לא!

פרשת וישב – רבי נחמן
אפשר לקבל קצת שקט ושלווה? לא!
מה מבקש יעקב אבינו? לשבת בשלווה:
“מִיָּד קָפַץ עָלָיו רֻגְזוֹ שֶׁל יוֹסֵף” ולשלווה – הוא לא זוכה…
“וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו” – המדרש אומר:
“מְגוּרֵי אָבִיו – שֶׁהָיָה מְגַיֵּר גֵּרִים כְּמוֹ אֲבוֹתָיו” (בְּרֵאשִׁית פָּר’ פ”ד).
יעקב אבינו החזיר אנשים למוטב, ולכן – גורלו נחרץ!  
יעקב אבינו – רצה להמשיך את מסורת אבותיו, וגם – לשבת בשלווה!
אבל, אין דבר כזה… כל מי שעוסק בהחזרה בתשובה:
“בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיוּ לוֹ – יִסּוּרִים וּמַחֲלֹקֶת”.
(ליקו”הל או”ח, הל’ בר’ הודאה, ו’).
ליוסף הצדיק היה שלווה? ממש לא!
“אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף” – יוסף הצדיק הלך בדרך אביו, וגם קרב רחוקים, אומר מוהרנ”ת:
“כָּל מַה שֶּׁאֵרַע לְיַעֲקֹב – אֵרַע לְיוֹסֵף”!
סמיכות המילים: “מְגוּרֵי אָבִיו” – מלמדת שיעקב אבינו:
העביר ליוסף את החוכמה – כיצד לקרב רחוקים.
רוצה לקרב? צמצם שכלך!
כל מומחה שרוצה להסביר משהו, לאחד שאינו מבין בתחום מומחיותו, הוא חייב לדבר אליו בצורה ממוקדת, תוך כדי שהוא מצמצם את ידיעותיו, רק כך השני יכול להבין את ההסבר לדבר חדש.
גם מי שמחזיר בתשובה, חייב לצמצם את ידיעותיו ודבריו כדי:
“לְהוֹדִיע לִבְנֵי הָאָדָם – גְּבוּרוֹתָיו” – להסביר להם את מציאות ה’ בעולם.
כתוב על יוסף הצדיק: “רוֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן” אומר מוהרנ”ת:
“רוֹעֶה צֹאן, זֶה בְּחִינַת – מַנְהִיג הַדּוֹר”:  
יוסף הצדיק התחיל להחזיר בתשובה בגיל שבע עשרה.
יעקב ויוסף עברו ניסיונות קשים – מדוע?
גזרה אלוקית! מי שמקרב רחוקים, חייב:
שיהיו לו ייסורין, ותהיה עליו מחלוקת, שלווה – לא תהיה לו.
מי שמחזיר לקב”ה את בניו, הכי מגיע לו לחיות בשלווה! נכון?
כך מבין שכל אנוש, אבל, השכל האלוקי – אומר אחרת…
הקב”ה בודק מי יכול להחזיר אנשים בתשובה:
“דַּע שֶׁכְּשֶׁהַקָּב”ה מִסְתַּכֵּל בַּנְּשָׁמָה שֶׁתּוּכַל לְהַחֲזִיר בְּנֵי אָדָם בִּתְשׁוּבָה וְלַעֲשׂוֹת גֵּרִים”. וכשהקב”ה מוצא כזאת נשמה, מה הוא עושה?
“אֲזַי, הוּא יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ כִּבְיָכוֹל, מְבַקֵּשׁ וְרוֹאֶה – שֶׁיִּהְיֶה מַחֲלֹקֶת עָלָיו”!
הקב”ה ‘מייצר’ מחלוקת על מי – שמקרב רחוקים!
וזה מה שקרה לאבות הקדושים…
לא ‘נוצץ’ להתקרב – וקצת קשה!
אם לא היה מחלוקת על המחזירים בתשובה, כולם היו מתקרבים.
מטרת המחלוקת: שרק מי שיש לו רצון אמיתי – יתקרב!
חלקם של עמלי התורה דל בגשמיות, ויש גם עוני, ולכן כתוב:
“מִי גָר אִתָּךְ – בַּעֲנִיּוּתֵךְ” (יְשַׁעְיָה נ”ד).
רוצה לקרב? קבל מחלוקת!
יעקב ויוסף עברו יסורין ותלאות, ומוהרנ”ת מודיע – שמה שהיה הוא שיהיה:
“בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיֶה מַחֲלֹקֶת, עַל מִי שֶׁמַּחֲזִיר – בְּנֵי אָדָם לְמוּטָב, וּמְגַיֵּר גֵּרִים, כְּדֵי – שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ שׁוּם שַׁלְוָה”!
יעקב אבינו בחיר האבות, רגל רביעית למרכבה:
הקב”ה מתפאר בו, אבל: לא נותן לו שלווה! למה זה עובד כך?
כי זה – דייקא! גורם לקב”ה – להתפאר ביעקב!
פארי עליך, ורוגזו של יוסף – גם עליך!
יעקב אבינו מבקש שלווה, ומיד:
“קָפַץ עָלָיו רֻגְזוֹ שֶׁל יוֹסֵף'” – מכיון שגייר גרים, מבאר מוהרנ”ת:
“וְאִם יִהְיֶה לוֹ שַׁלְוָה – לֹא יוּכַל לַעֲשׂוֹת גֵּרִים”!
אם יהיה לך שלווה – לא תגייר גרים, ולא באשמתך! מכיון:
“כִּי אֵין מְקַבְּלִין גֵּרִים לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ” (ליקוטי מוהר”ן, רכח’).
היום המשיח נראה קרוב, יותר – מתמיד!
מומלץ להתקרב מהר, לפני שהמשיח יגיע…
מה יקרה כשהמשיח יבוא?
“והריחו יראת ה'” – כשהמשיח יבוא – ‘העסק’ נגמר!
המשיח יריח כל אדם, וידע:
האם יש לו יראת שמים? המשיח לא יצטרך מילים והוכחות!
ואז: “וידעו כל עמי הארץ, כי שם ה’ – נקרא עליך”.
בימות משיח, כולם יכירו ויראו שה’ הוא האלוקים:
“ומלאה הארץ דעה את ה’, כמים לים מכסים”!
כל ההסתרה – תעלם, ומלכות ה’ תתגלה:
והדעת תתרבה “כמים לים מכסים”.
הדעת תהיה כמו מים, כי:
המים משולים – לחסדים ורחמים!
רק אז: הצדיקים יזכו לשבת בשלווה, בלי – מחלוקת ודינים.
התקרבתי לקב”ה – למה אין לי שלווה?
מי שיתקרב לקב”ה לפני ביאת המשיח, ירגיש שהולך לו קשה, כאילו הקב”ה מרחיק אותו, והקב”ה עושה זאת במטרה:
לכפר על חטאיו – ככה זה עובד!
כשיש לך רצון להתקרב לקב”ה, וקשה לך, אתה  – עוד יותר רוצה… ולא מוותר!
אבל – אל ייאוש! יש הבטחה ונחמה!
“בכל יום ויום, נעשים עם האדם עניינים חדשים לגמרי!
והקב”ה עוזרו ומושיעו – בכל יום”!
אל תביט אחור על יום אתמול, כי מי יודע:
“כמה גדולה הישועה החדשה, שה’ יתברך – ישלח לו היום”?
רק מי שלא מתייאש, קם – ומתחיל מחדש, זוכה לישועה חדשה…
על תוספת קדושה – תוספת תשלום!
יוסף הצדיק עבר מסלול מורכב עם – הרבה תלאות! מסלול של עבד! הוא ירד: “לְכָל הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, בִּבְחִינַת – לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף
ועַבְדוּת היא – בְּחִינַת עַצְבוּת”!
להיזרק לבור, להימכר לעבד, לשבת בבית האסורים, ועוד…
ואעפ”י כן: נקרא: יוסף הצדיק! מדוע?
כי הוא עמד בכל הניסיונות! “וְיָצָא מֵהֶם בְּשָׁלוֹם”! (ליקו’ הלכות או”ח).
הקשיים  – מתנה משמים!
עמדת בקשיים? קבל מתנות!
“אַף גַּם זָכָה, לְתוֹסְפוֹת – קְדֻשָּׁה עֲצוּמָה! עַ”י זֶה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת יוֹסֵף:
בְּחִינַת – “יִשְׁמַע חָכָם – וְיוֹסֶף לֶקַח” (ליקוטי הלכות).
יוסף הצדיק – מוסיף לקח! וע”י זה, יוסף הצדיק הצליח:
“לַהֲפֹךְ – הַכֹּל לְטוֹבָה! לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה – לְשִׂמְחָה”!
העמידה בניסיון מוסיפה קדושה, שמחה וטוב, והתוצאה:
“לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹוקִים לִפְנֵיכֶם”.
בסוף תגלה – שאלוקים חשבה לטובה!
אחי יוסף נבהלים מפניו, והוא אומר להם בשלווה:
“וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם לְרָעָה, אֱלֹוקִים – חֲשָׁבָהּ לְטוֹבָה”!
כל מה שקרה היה – רק לטובה, יודעים למה?
“לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה, לְהַחֲיוֹת – עַם רָב”!
הקב”ה שלח אותי לכאן ‘להכשיר’ את הקרקע, ואני עוד אזכה להחיות עם רב…
אף אדם לא סובל – סתם! לכל סבל – יש מטרה!
מי שמקרב רחוקים, חייב:
לרדת ל’היכל התמורות’ – ולחזור משם בשלום!
וכל מי שמקרב רחוקים, עליו נאמר:
“כִּי לְמִחְיָה – שְׁלָחָם אֱלֹקִים”!
“וּלְטַהֵר הַמְקוֹמוֹת אֲשֶׁר – נָפֹצוּ שָׁם, לְקָרֵב נִיצוֹצֵי קְדֻשָּׁה – לִמְקוֹמָם”
אומנם, הקשיים נראים  – כירידה, ולפעמיים, אפשר להישבר ולהתייאש…
אבל, חשוב שתזכור, שהירידה היא – תכלית העליה!
“וְאֵין מַנִּיחִים אוֹתוֹ – לֵישֵׁב בְּשַׁלְוָה כְּלָל”!
אוי – צריך להפסיק לחפש את השלווה האבודה…
אין דרך אחרת! הקב”ה קבע – שככה זה יעבוד!
תסכים לעבור את דרך החתחתים של מקרבי רחוקים, ותזכה:
“וְיָסְפוּ עֲנָוִים בַּה’ – שִׂמְחָה”!
כמה ענווה אתה מקבל מהסבל שלך… אל תשבר – יש הבטחה:
“נַעֲשֶׂה בְּחִינַת – בֵּית יוֹסֵף לֶהָבָה! שֶׁמַּלְהִיב – אֵשׁ הַקְּדֻשָּׁה שֶׁל יַעֲקֹב”.
אם תסכים לסבול מחלוקת ויסורין, תזכה להדליק את אש הקדושה בעם ישראל, ועליך נאמר:
“אִישׁ אֲשֶׁר – רוּחַ אֱלֹקִים בּוֹ” (ליקוטי הלכות).
רוח אלוקים – מפעמת בך! קרא שוב – ותראה למה אתה זוכה…
ויש עוד הבטחה לדורות:
“וכל אשר הוא עושה, ה’ – מצליח בידו”.
גם בידך, אמן!

Read More

Post Comment