בבא-בתרא דף קסח | נושא בדף היומי | הצורך ‘בעם הארץ’ כדי לזהות את הכלה
במסכת בבא-בתרא דף קסח עסקו לומדי הדף היומי בדין מעניין, המבאר שיש לקחת עם הארץ כאשר הולכים לקדש אשה. “אמר אביי האי צורבא מרבנן דאזיל לקדושי איתתא נידבר עם הארץ בהדיה דלמא מחלפו לה מיניה” הסיבה לכך היא שהעם הארץ יסתכל על האשה ויוודא שלא יחליפו לו אותה באשה אחרת לאחר הקידושין. הראב”ד מקשה מדברי הגמרא הנ”ל על הרמב”ם שכתב שמותר וראוי להסתכל בפני הכלה לפני הנישואין. לטענת הראב”ד, אין זה דרך תלמידי חכמים להסתכל על האישה לפני הנישואין, ומביא ראיה מהגמרא בבבא בתרא שצריך לקחת עם הארץ כדי שיסתכל.
במחלוקתם, הרמב”ם סובר שמותר וראוי להסתכל על האישה לפני הנישואין, ואילו הראב”ד חולק וסובר שאין דרך תלמידי חכמים להסתכל.
לשיטת הראב”ד: ישנם מספר ביאורים
המגיד משנה מסביר שגם הראב”ד מודה שצריך לראות את האישה פעם אחת, אך מכיוון שתלמיד חכם אינו רגיל להסתכל על נשים, הוא לא יוכל לזהות אם החליפו אותה. לכן, יש צורך בעם הארץ שיוכל לזהות זאת.
אחרונים אחרים מסבירים שגם הראב”ד מודה שתלמיד חכם צריך להסתכל פעם אחת, אך יש צורך גם בעם הארץ מסיבות אחרות. ה”יד אהרן” כותב שתלמיד חכם מסתכל אם האישה מוצאת חן בעיניו, ואילו עם הארץ מסתכל על יופיה. ה”אפי זוטרא” מסביר שהראב”ד הבין בדברי הרמב”ם שמצווה לחקור ולהתבונן באישה, ולכן קשה לו מהגמרא בבבא בתרא, שהרי אם כן איך יחליפו אותה? ה”שאילת יעקב” כותב שהרמב”ם דיבר על אדם רגיל, ואילו בתלמיד חכם מודה לראב”ד.
כיצד קידש אברהם את שרה ?
באותו עניין יש שהקשו בנוגע לשאלה כיצד אברהם קידש את שרה בלי לראות אותה, כפי שמביא רש”י בשם המדרש – הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי – מִדְרַשׁ אַגָּדָה: עַד עַכְשָׁו לֹא הִכִּיר בָּהּ מִתּוֹךְ צְנִיעוּת שֶׁבִּשְׁנֵיהֶם, וְעַכְשָׁו הִכִּיר בָּהּ, והרי אסור לאדם לקדש אשה עד שיראנה – ולכך ישנם מספר תירוצים:
המהרש”א מציע שאברהם אכן ראה את שרה פעם אחת כשנשאה, אך לא ראה אותה שוב מתוך צניעותה.
המהרש”א מציע גם שאברהם לא קיים את התורה עד לאחר שנימול, ולכן לא חל עליו האיסור.
אחרונים אחרים מציעים שהאיסור לראות את האישה נובע מחשש שמא ימצא בה דבר מגונה ותתגנה עליו. מכיוון שאברהם לא התכוון להסתכל על אשתו, לא חל עליו איסור זה.
Post Comment