כשרבי נחמן גילה סוד: לפני ביאת המשיח, תהיה אפיקורסות גדולה
רבי נחמן – פרשת חיי שרה
‘אחד’ היה אברהם – גם אתה!
אברהם אבינו, היה הראשון שחיפש ומצא את בורא עולם, ומאותו הרגע, הוא שם לעצמו מטרת חיים:
להכיר לכל באי עולם, מי מנהיג את העולם בכל רגע ורגע.
מי הוא מלך העולם, ראשון ואחרון – ‘אחד’ ויחיד!
לפני ואחרי בריאת העולם – ולעולמי עד! (תפארת שלמה פר’ נח).
הוא לימד שבורא עולם מולך על עליונים ותחתונים, ושהוא:
המנהיג האחד ויחיד – בעולמו, ו’אין עוד מלבדו’!
אברהם – האיר את העולם!
בורא עולם קרא לאברהם אבינו ‘אברהם אהובי’!
וזכה שיאמר עליו: “אחד – היה אברהם”, כי מרגע שמצא את בורא עולם, ליבו היה שלם עם מלך העולם, ועבד אותו בנאמנות, כמו שכתוב:
“ומצאת את לבבו נאמן לפניך” והוא נתן כח:
להאיר את העולם ב’אור’ האמונה באור ה’אחד’ – לדורי דורות!
אברהם אבינו עמד בעשרה ניסיונות במסירות נפש, כי האמין ובטח בבורא עולם, והרגיש שהוא נמצא איתו בכל מקום ובכל רגע:
והמליך את בורא עולם – על עצמו ועל כל העולם!
וזאת – תכלית הבריאה!
יחוד ה’ – להכיר במציאות ה’אחד’
אברהם אבינו חקר והבין “כי כל בשמים ובארץ” אומר ע”כ הזוהר הקדוש:
“דאחיד בשמיא וארעא” (תיקוני הזוהר כ”ט).
כשאברהם אבינו התחיל לפרסם את האמונה, הוא הוריד את ההסתרה ממלכות השם, וגילה לעולם שבורא עולם מולך בעליונים, וגם כאן בעולם הארצי והגשמי, אומנם מושב יקרו בשמים ממעל, ושכינת עוזו בגובהי מרומים, אבל, הוא:
מלך מלכי המלכים, והוא נוטה שמים ויוסד ארץ “והארץ האירה בכבודו”!
– דווקא מתוך הארץ – הארציות, החושך והגלות:
מלכות ה’ מתגלה, וידעו כולם כי:
“שם ה’ נקרא עליך – ויראו ממך”!
הוא נותן כח לדורי דורות להמשיך לחיות את האמונה, גם בזמן הגלות שהכל הסתרה, וחשוך כמו הלילה.
הוא גילה ש”מלוא כל הארץ כבודו” ושהקב”ה רוצה לשכון בין בריותיו, דווקא בעולם הגשמי הארצי הוא רוצה להשכין שכינתו, וזה שכתוב:
“נתאווה ה’ יתברך שתהיה לו – דירה בתחתונים”.
בזכות מה ניצלו – חנניה מישאל ועזריה?
“וידעו כי אתה שמך ה’ – לבדך, עליון על כל הארץ” (תהילים פג’, יט’).
אומר הזוהר הקדוש על המילים “וידעו כי אתה”:
“בה שעתה כנש קודשא בריך הוא פמליא דיליה”:
בשעה שקשרו את חנניה מישאל ועזריה, כדי להפילם לכבשן האש:
הקב”ה אסף את המלאכים המוני מעלה, ושאל אותם:
עם איזה דיבור שהם אמרו – אציל אותם?
אמרו לו מלאכי מעלה:
“וידעו כי אתה שמך ה’ לבדך – עליון על כל הארץ”.
תציל אותם בעבור שהם יקדשו את שמך העולם.
וזה שעזריה אמר ‘שמע ישראל’… וגו’ (מתוק מדבש, פר’ אחרי).
‘מי לה’ אלי’ – קריאה לפני ביאת המשיח!
להאמין שה’ מלך אחד ויחיד בעולמו, זה ניסיון גדול באמונה, ובימות משיח יותר מכל ימות עולם, מוסיף על כל האדמו”ר מרוז’ין ואומר, שטרם ביאת המשיח יהיה ניסיון מאוד קשה באמונה, כמו שהיה בין אליהו הנביא לנביאי הבעל, אבל, השוני יהיה:
שבימות משיח, האותות ומופתים יהיו דווקא – בצד הס”א!
כדי להצליח לעמוד בניסיון, ולקבל פני משיח, כל אחד:
צריך חיזוק גדול באמונה! (אהלי יעקב, פר’ בראשית).
האמונה – ניסיון בכל רגע מחדש!
אמר רבי נחמן לאחד מתלמידיו: אגלה לך סוד, לפני ביאת המשיח, יהיה בעולם אפיקורסות גדולה, וכל זה יהיה – בשביל הניסיון!
לכל אחד יש קשיים ויסורין, סוגי ניסיונות שלא ראו שנים, והכל בשביל שכל אחד יקבע בליבו את האמונה, ומי לא יעיד:
שהאמונה היא הדבר היחיד שיכול לחזק את האדם ברגעי ניסיון קשים.
לפני שהמשיח יבוא, כולם יתנסו ויצטרפו בניסיון האמונה, כמו שניבא דניאל: “יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים” (דניאל יב’, י’).
הקושי יהיה – גדול! יהיה – בלבול גדול! וזה – הניסיון האחרון!
אתה בדרגת – הבעש”ט הקדוש!
אמר רבי נחמן: “עוד יהיה זמן, שמי שיהיה איש כשר ופשוט,
יהיה חידוש גדול! כמו הבעל שם טוב זכרונו לברכה!” (שיחות הר”ן).
להחזיק באמונה תמימה ופשוטה, זה הדבר הכי – לא פשוט!
אמר המוהרא”ש שהאדם צריך להרגיל את עצמו לדבר:
רק מהקב”ה, או רק – אל הקב”ה! ‘אין עוד מלבדו’!
וכך, הוא יזכור בצורה תמידית שרק: הקב”ה פועל עבורו – ומושיעו!
ומציאות ה’ תהיה מאוד – בהירה וברורה עבורו!
אברהם אהובי – גם אתה!
היום, כל העולם יודע שה’ יתברך הוא מלך העולם, והוא אוהב כל אחד ואחד, ורוצה רק להיטיב לבריותיו, ולכן, כולם שרים:
ה’ יתברך תמיד אוהב אותי, ותמיד יהיה לי רק טוב!
ועוד יותר טוב…
היום, כולם יודעים שרק הקב”ה מנהל את העולם, ורוצה לתת לכולם מתנות,
ולכן, צריך לבקש ממנו, כי רק הוא מלך העולם שיכול לתת, ולכן, אל תתייאש מלבקש שוב ושוב, כי בסוף תמיד תענה, ואולי:
חסרות לך רק עוד כמה תפילות…
העמידה בניסיון בזכות – ה’אחד’ ו’אחד’!
אנחנו, כמו אברהם אבינו ראה את הקב”ה בכל מקום ובכל רגע, בצורה ודאית!
וגם אנחנו, ולכן, הצליח לעמוד בכל הניסיונות, הוא לימד:
שה’ הוא – ‘אחד’! ו’אחד’ – היה אברהם, וגם אתה – ‘אחד’!
ומה שאתה יכול לעשות – אף ‘אחד’ לא יוכל לעשות!
בשביל זה, אתה צריך לזכור, אתה – אהוב!
אתה – ‘אחד’ ויחיד בעולמו של ה’ יתברך!
כי ‘אחד’ הוא בגמטריא – ‘אהבה’!
והאהבה, היא זו שמדבקת בין – ה’אחד’ ל’אחד’.
שנזכה להרגיש ‘אחד’!
ולהידבק ב’אחד’, אמן!
Post Comment