Loading Now

המשגיח רבי דב יפה זצ”ל – “לעבדך באמת” | שורות לזכרו לרגל יומא דהילולא

המשגיח רבי דב יפה זצ”ל
– “לעבדך באמת”
| שורות לזכרו לרגל
יומא דהילולא

הרב דב יפה, מדמויות המוסר שבדור האחרון, כיהן כמנהל הרוחני של ישיבת כנסת חזקיהו ברכסים וחבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה. הוא נולד בווילנה בט”ו בסיון תרפ”ח (3 ביוני 1928) ועלה ארצה בשנת תרצ”ה (1935). הוא למד במספר ישיבות מרכזיות, ביניהן ישיבת היישוב החדש, ישיבת חברון וישיבת פוניבז’, שם הושפע מדמויות רבניות חשובות כמו הרב יואל קלופט, הרב יחזקאל סרנא, הרב יעקב משה חרל”פ והרב אליהו אליעזר דסלר. הוא נישא לרבקה כהן בשנת תשי”א (1951).
הרב יפה החל למסור “ועדים” בישיבת כנסת חזקיהו עוד בהיותה בזכרון יעקב, ובשנת תשט”ו (1955), בגיל 27, התמנה למשגיח קבוע לצד הרב אליהו לופיאן. לאחר פטירת הרב לופיאן באלול תש”ל (1970), התמנה הרב יפה למנהל הרוחני של הישיבה. הוא המשיך למסור שיחות מוסר גם בישיבות נוספות, ביניהן ישיבת גרודנא, ישיבת קול יעקב וישיבת “קרן אורה”. הוא נודע בשיחותיו בעברית פשוטה ונגישה, תוך דגש על יישום עקרונות המוסר בחיי היום יום. הוא עודד את תלמידיו ללמוד ספר מוסר בקביעות וראה בכך מפתח לצמיחה רוחנית. הרב יפה התנגד לעשיית מצוות מתוך כפייה או עצבות וטען שיש לקיים אותן מתוך שמחה ואהבה.
בכ”ו באב תשע”ב צורף הרב יפה למועצת גדולי התורה של דגל התורה. הוא הותיר אחריו מורשת עשירה של תורה ומוסר, ובני משפחתו ממשיכים את דרכו בתפקידים תורניים. ספריו, ביניהם “לעבדך באמת”, ממשיכים להוות מקור השראה והדרכה. פטירתו בי”ט בחשוון תשע”ח (8 בנובמבר 2017) הייתה גם אובדן אישי עבור תנועת המוסר.

המשגיח דב יפה זצ”ל – עובדות והנהגות
1.
רבי דב יפה זצ”ל רגיל להזכיר שיום פטירתו של גאון ישראל ר’ ישראל סלנטר זי”ע חל בשבוע של פרשת משפטים והוא אכן שהגיע לשלמות נפלאה גם בבין אדם לחברו ועורר רבות גם לקיום חלק זה של התורה בשלמות.
2.
משוך חסדך ליודעך ק-ל קנא ונוקם – חסד ורחמים אנו מבקשים או נקמה ודין? ישוב נפלא להערה זו, אמר רבי דב יפה זצ”ל, שאמור ליישב, הפסוק “כי את אשר יאהב ד’ יוכיח וכאב את בן ירצה” וז”ל הגר”א שם והסמן שמחמת אהבה הוא, שאחר כך, כאשר יסר שבט ממנו, חפץ למלאת רצונו ומדבר לו תנחומים לפייסו וזהו שאל תמאס את היסורים, כי כאשר מייסר אותך ביסורים מסתמא אתה חביב עליו כבן ואחר כך כאב את בן ירצה אותך וימלא רצונך” עכ”ל ומעתה יתבאר שזהו גם בקשתנו בזמירות, שיקיים הקב”ה דברו ויחשוב הקב”ה חסדו עלינו, גם אחר שקיים בנו ק־ל קנא ונוקם.
3.
בזקנותו אמר: ”כשהתחלתי לכהן כמשגיח הייתי צעיר המשגיחים שבדור, ועתה קוראים לי זקן המשגיחים שבדור, וזה עבר כל כך מהר – ללמדכם שהחיים עוברים ביעף ועל האדם לנצלם אך למוטב, כי לא יהא סיפק בידו להתעלות כמשאלתו כל ימיו”.
4.
רבי דב יפה זצ”ל ביאר את הדבר במשל למי שאיבד סכום כסף תחילה הוא חוזר על הדרך בה הלך ומנסה לחפש את כספו במקומות שהדבר הגיוני ששם יימצא הכסף אם לא מצא מתחיל לחפש גם במקומות שאינם הגיוניים כל כך כי מחבב ואוהב את כספו ולא נח עד שמוצאו כן הדבר בענייננו אם יש בלבך אהבת ישראל אתה מחפש צד זכות בכל דרך אפשרית גם כשהדבר אינו הגיוני.
5.
להשתנות אפילו ב’משהו’ “ומל ד’ אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך” רבי דב יפה זצ”ל אמר שהחפץ חיים זיע”א ביאר כוונת הפסוק שכעת אנו לא יודעים להעריך את החיים ועד כמה הם חשובים אולם כאשר הקב”ה ימול את לבבנו הערל נאהב את ד’ בכל לבבך ובכל נפשך כי נדע להעריך את החיים בצורה הנכונה הרי בכל רגע מהחיים אפשר לעשות נצח א”כ כמה החיים יקרים האדם צריך לשבת עם עצמו ולחשוב איך יוכל להשתנות אפילו במשהו מרן המשגיח רבי אליהו לאפיאן זצוק”ל היה צוחק’ מאלו האומרים שמעלת הבחירה היא שהאדם יכול לעשות מה שהוא רוצה באומרו וכי בהמה לא עושה מה שהיא רוצה אדרבה מעלת האדם היא לעשות נגד רצונו

Read More

Post Comment