מדוע הבעל שם טוב הקדוש העיד על עצמו שהוא גלגול של רבינו סעדיה גאון?
מה הבעש”ט הקדוש העיד על עצמו?
סיפר רבי אלכסנדר ז”ל, שהבעל שם טוב הקדוש אמר על עצמו שהוא גלגול של רבנו סעדיה גאון, וכאשר סיפרו על כך לרב הקהילה, אמר, שהוא יודע שהבעל שם טוב הקדוש היה שוקד ללמוד את ספרי רבנו סעדיה גאון.
פעם אחת בקשו אנשים מהבעל שם טוב הקדוש שידרוש להם לאחר התפילה, ודרש (נדון בהרחבה ‘תורת מנחם’ התוועדות תשמ”ב, חלק ב’ עמ’ 1114).
ובתוך כך, זע וחרד כמו בתוך התפילה, ואמר בתוך הדרשה:
ריבונו של עולם! גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי אני אומר (אלא, לכבוד בית אבי ובית אמי).
הרבה ידעתי והרבה יכולתי, ואין – איש כזה שאוכל לגלות לו.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש ‘צידה’ לשבוע טוב ומבורך
הבעל שם טוב הקדוש מסר את נפשו על עבודת ה’, כמו שנאמר על אברהם אבינו – ‘אברהם אהובי’, במסירות נפשו יש קוים מקבילים לאברהם אבינו.
הבעל שם טוב הקדוש מסר נפש על הפצת האמונה, וההכרה במציאות ה’ כמציאות – יחידה בעולם, ולימד יסודות שמקרבים כל יהודי לאבא שבשמים ע”י הפצת תורת החסידות, ולכל אחד לפי הבנתו ודרגתו, והוכיח לכל יהודי שה’ יתברך אוהבו, יותר ממה שאבא אוהב את בנו יחידו שנולד לו לעת זקנה.
“והאלוקים ניסה את אברהם” – המהרח”ו אומר שהקב”ה הביא את אברהם אבינו ל’קטנות מוחין’, ורק אז:
‘ניסה את אברהם’ – מבחן אמיתי יכול להתקיים, רק כשהאדם נמצא בקטנות מוחין, ואם האדם עמד בניסיון:
הוא עולה – לדרגה רוחנית חדשה (עץ חיים).
חידוש של הבעש”ט הקדוש – בזמן ניסיון השכל נעלם: כשהקב”ה מעמיד אותך בניסיון הוא לוקח לך את שיקול הדעת, ואתה עייף ומבולבל, ופתאום רעב נורא… ולא מצליח לחשוב בהיגיון.
בזמן ניסיון – יצר הרע רודף אותך: יצר הרע לא רוצה שתנצח את הניסיון, ולכן, הוא לא רוצה לתת לך רגע אחד של שקט ושלווה, והוא ‘דואג’ שלא יהיה לך ‘ישוב הדעת’, והתוצאה:
“ומגודל הצער והעצבות, גוברות עליהם תאוות עולם הזה…”.
ואם לא עמדת בניסיון, אומר האדמו”ר מקאמרנא – זה בגלל:
“נכנס בו רוח שטות” (נתיב מצוותיך).
בזמן ניסיון – לוקחים לאדם את מדרגות היראה ודבקות: ה’שם משמואל’ אומר שבזמן הניסיון, הקב”ה לוקח לאדם את:
‘מדרגות’ היראה והדבקות, שהיו לו – עד היום!
אחרת, הניסיון לא יהיה ניסיון… ואז, הנשמה האלוקית שהיא ‘חלק’ אלוק ממעל מתגלה, ומחזקת את האדם באמונה עצומה, ונותנת כח לעמוד בניסיון.
מטרת הניסיון – לגלות את ה’אלוקות’ שבך: כדי לגלות את תעצומות הנשמה, ה’חלק’ האלוקי שבכך, הקב”ה ‘מארגן’ לך עשרה ניסיונות שיגלו בשלבים את האור האלוקי ששוכן בנשמתך, בכל פעם שאתה עומד בניסיון, אתה עולה עוד דרגה באמונה, וזה:
“למען ענותך – ולמען נסותך”! ואז – “להיטיבך באחריתך”!
בזמן ניסיון, אתה מרגיש ‘הסתר פנים’, אבל, תמיד תזכור:
שההסתר חייב! כדי לראות אם גם שם תחפש ותמצא את האלוקים.
‘בעל כורחך’ – וכן בטובתך: האטום מאיראן… איום מתמשך שמכניס קצת יראה ללבבות… הקב”ה רוצה אותנו דבוקים בו, ומאלץ כל אחד להתקרב אליו יותר, ולבטוח ולהאמין בו.
“אין לנו על מי להישען, אלא על אבינו שבשמים”: לסמוך על בורא עולם, כמו שהוא סומך עלינו, כי אם לא היה סומך עלינו, לא היה אחרת מחזיר לנו את נשמתנו בכל בוקר מחדש…
לעמוד בניסיון – אתגר קשה: מי שרוצה לעמוד בניסיון, צריך לוותר על רצונו הפרטי ולעשות את רצון ה’, הקב”ה רוצה שתעשה את הצעד הראשון ותתקרב אליו, וזה:
“פתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם כפתחו של אולם”.
מדוע דווקא ‘פתח’ כחוד המחט? כי ויתור על רצונך האישי דוקר בבשר כמו המחט, אתה רוצה להוציא מהפה:
איזה קריאת – איי קטנה! כי הדקירה – דורשת הקרבה!
הקרבה = התקרבות: בכל פעם שאתה ‘מקריב’ את רצונך, מוותר ועושה את רצון ה’ אתה מתקרב לה’ יתברך – ועולה ב’דרגה’, השכר על דקירת המחט, שכרך:
שהקב”ה פותח לך פתח – כפתחו של אולם!
הניסיון, הוא – ניסיון! ולא קל, אך על זה נאמר: “מי יעלה בהר ה'”.
קשה לטפס בהר, אבל, אין דרך אחרת להגיע לפסגה!
האם תצליח לטפס על האוורסט? ניתן להמשיל את הכח לעמוד בניסיון לאדם שניסה כמה וכמה פעמים לטפס על האוורסט, ולא הצליח.
לאחר כמה ניסיונות, הוא עמד בתחתית ההר ואמר: אוורסט אוורסט, אני עוד אנצח אותך! אתה יודע למה?
כי בכל פעם שטיפסתי עליך וכשלתי – גדלתי, ועוד קצת התחזקתי! ואתה – נשארת אותו דבר! הידד!
ה’גלות’ היא – ה’כלי’ לגאולה: כל דבר צריך ‘כלי’ שיכיל אותו, אותו דבר לגבי הגאולה הפרטית והכללית: ה’כלי’ של ה’גאולה’ הוא דווקא ה’גלות’.
לצעוד ב’ערפל’ – שם האלוקים: חיילנו היקרים, צועדים ברחובות לא ‘ידידותיים’ – ובתוך ‘ערפל’, כמו שנאמר על משה רבנו:
“אלוקים נגלה למשה מתוך הערפל – כי שם האלוקים” וגם חיילנו היקרים רואים ניסים, כי – שם אלוקים!
“כי אשב בחושך, ה’ – אור לי”: עוד מעט האור יתחיל להאיר ולפרוץ, כי תמיד אחרי חושך – מגיע אור! כמו שאומר הבעל שם טוב הקדוש: ש’נמשך יתרון האור מכוח – זמן החושך’!
דווקא בערפל ובקושי – אתה מגלה את האלוקים, וגאולתך מגיעה.
הדרך ל’שער השמים’: האבות הקדושים סללו את הדרך ל’שער השמים’, לתפילה תחינה וצעקה שבוקעים שערי שמים, וכששערי שמים יפתחו, הקב”ה יגלה את הוד מלכותו ותפארת עוזו, ונזכה:
לניסים וישועות מעל הטבע – “ה’ ילחם לכם, ואתם תחרישון”!
וביום ההוא, כולם ידעו ש’ה’ אחד ושמו אחד’.
שבוע טוב ומבורך לכלל ישראל, כל הברכות והישועות, אמן!
Post Comment