Loading Now

מדוע רק הבעל שם טוב הקדוש ישן ביער? | סיפור למוצאי שבת

מדוע רק הבעל שם טוב הקדוש ישן ביער? | סיפור למוצאי שבת

מדוע רק הבעש”ט הקדוש ישן ביער?
פעם אחת שמעתי מהרב קהילתנו, שהבעל שם טוב הקדוש יצא מכפר טשארטריע, והלך ללון ביער שנמצא סמוך לכפר.
ובאותו היער, הרגו כמה פעמים יהודים, והחליט הבעל שם טוב הקדוש ללון שם בלילה, כדי להבריח מהיער את הקליפה של הרציחה.
הבעל שם טוב הקדוש אמר לאנשיו: אני רוצה לישון, ואתם אל תישנו ותאמרו תהלים, כי העבד כנעני שלנו רוצה להרוג אותנו, ועל כן, אל תישנו כל הלילה. 
בבוקר שלחו את אחד האנשים לכפר להביא להם מים לרחוץ, ואח”כ נסעו לכפר. כשהתיישבו לאכול, הבעל שם טוב הקדוש קרא לעבדו:
ונתן לו צלוחית של מי דבש ושתה.
אמר הבעל שם טוב הקדוש לעבדו: תודה לי שרצית להרוג אותנו בלילה, הודה העבד ואמר: כן הוא.
אמר הבעל שם טוב הקדוש לעבדו, היתה עוד פעם אחת שגם רצית להרוג אותי, כשהיינו סמוך לק”ק נעמירוב? אמר לו עבדו: אמת.
אמר לו הבעל שם טוב הקדוש: מפני מה חשבת לעשות כך? הלא אתה יודע שאי אפשר להערים כנגדי? אמר לו העבד: איני יודע מדוע, שד נשך אותי.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש ‘צידה’ לדרך לשבוע טוב ומבורך
הבעל שם טוב הקדוש הבעש”ט נתן לעבדו צלוחית עם ‘מי דבש’, ואח”כ שאל אותו אם רצה להרוג אותו, האם נתינת ‘מי דבש’ רומז לנו משהו?
מדוע הבעש”ט הקדוש נתן לעבדו דווקא ‘מי דבש’?
עלתה בליבי השערה שמחברת נפלא – כמה רעיונות:
הבעש”ט הקדוש שנתן לעבדו ‘מי דבש’ שלא הצליח להורגו… חודש חשוון – צרופו “ארץ זבת חלב ודבש”… לימוד התורה משול למים ודבש, והוא מגן ושומר – בזמן מלחמה. המנהג לתת לתינוק ביום הברית ‘מי דבש’…הבלבול שיהיה לפני בוא המשיח, ועליו השיב רבי בונים שישתה ‘מי דבש’…
# עליית הנשמה של הבעש”ט הקדוש בר”ה תק”ז – כשהבעש”ט הקדוש עלה להיכל משיח, הוא שאל את המשיח: “אימתי אתי מר”? (מתי תגיע?) וענה לו המשיח: “וכשיפוצו מעיינותיך החוצה…”.
לבעל שם טוב הקדוש היה שליחות להפיץ את תורתו, ולכן, העבד לא יכול להרוג אותו, ונתן לעבדו ‘מי דבש’.
# צירוף ר”ח חשון מתחיל:
מ”ארץ זבת חלב ודבש” – ‘הוא”ו’ של ודבש (ודבש היום הזה י”י).
מי שנמצא בא”י עובר גם מלחמות ותקופות קשות, ולפעמים רואים בארץ גם דברים לא מתוקים, אבל, התורה מתארת את א”י, ומסיימת דווקא במילה דבש – שזה מתוק (‘זיס’).
# “ארץ אשר עיני ה’ אלוקיך בה'” – יש השגחה מיוחדת על א”י: נכון שא”י נקנית ביסורין, אבל, יש השגחה תמידית על א”י “הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל”, ולכן:
לבטוח ולשמוח בקב”ה ובהשגחתו התמידית – ולהישאר רגועים!
# ההגנה מיוחדת על א”י – “עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים”: יש שותפות חסרת פשרות בין החיילים שמגנים על תושבי א”י לבין לומדי התורה, שחייבים לתת את חלקם במלחמה, ועליהם נאמר:
“עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים” – ודרשו חז”ל, ר’ יהושע בן לוי, מה שהכוונה: “מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? שערי ירושלם – שהיו עוסקים בתורה” (מכות י’).
הלימוד תורה – מעורר זכות, הגנה ורחמים על יושבי א”י, ולכן:
לומדי התורה מחויבים בימים אלו – להתמיד ולהתחזק בלימודם! 
# בברית מילה נותנים לתינוק מעט דבש – שיהיה בן תורה: “שמעתי בשם הבעש”ט איש מפי איש סגולה, שיהיה הילד בן תורה, לקח על הכוס של הברכה בברכת הברית מילה, מי דבש שקורין מע”ד, ובמקומות שאין בנמצא משקה זו, יוכל לקח דבש ומים, ולהרתיח הדבש בתוך המים בכלי קטנה, ובדוק (ס’ חוק עולם בקונטרס בית עולם).
והבל פיותיהם של תינוקות של בית רבן שלא חטאו – יעמוד לזכות עם ישראל.
# כשהמשיח יבוא – מומלץ לאכול ‘מי דבש’:  הרבי ר’ בונם זצ”ל מפרשיסחא ביקש מהיהודי הקדוש זצ”ל, פירוש ל’הושענא שלוש שעות’. והשיב לו ‘הושענא שלוש שעות’ – הוא: פירוש על החרוז ‘הושענא רגש תשועות’ שנאמר לפניו, והוא, שלפני ביאת המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג:
ויהיה הרגש והמהומה של המלכויות, כמו שהקדמונים אמרו.
ויהיו שלוש שעות, שיהיה – מאוד קשה לעמוד בהם!
ומי שיזכה לעמוד בהם – יזכה לראות את המשיח.
השיב לו הרבי ר’ בונם זי”ע, אני, יש לי עצה לזה, כאשר אראה שמגיעים  שלוש השעות אלו, אשתה חצי טאפ מי דבש (“מעייד”), ואהיה שיכור: ואישן בכל השלוש שעות הללו.
והשיב לו היהודי הקדוש זי”ע: מי שיהיה לו שכל אז לעשות כן, בוודאי טוב יעשה (אור הנפלאות, ב’, נערך מדברי ר”ה הרה”ג שאול אלתר שליט”א).
אי אפשר לדעת, אם התכוון לשינה או ללימוד התורה, כי התורה נמשלה למים, שנאמר: “הוי כל צמא לכו למים” – ואין מים אלה תורה, וגם ל’דבש’ – כפי שנאמר:
“דבש וחלב תחת לשונך” – מתיקות התורה תגרום לא להתבלבל בשלוש שעות אלו.
# הבעש”ט הקדוש ניצל מעבדו ונתן לו ‘מי דבש’ – והמשיך להפיץ את תורת החסידות, כדי לקרב את ביאת המשיח שינצח את כל אויבינו.
ראוי ויפה לסיים בדבריו הנפלאים של ‘פרי הארץ’: רבי מנחם מנדל מוויטפסק שאמר על הבעל שם טוב הקדוש: “היה היה דבר השם, ביד – בעל שם! ומהקדמונים – לא קם כמוהו! ואחריו לעפר – מי יקום” (‘פרי הארץ’ בד”ה יהא שלמא).
העיד הרה”ק מקוריץ: ששמע מפיו של ‘תולדות יעקב יוסף’ שאמר:
“שבכל דיבור ששמעתי ממורי הבעל שם טוב – ניתן להחיות מתים” והבן! (ליקוטי ‘אמרי פנחס’, שער התורה).
בימים אלו, ראוי שכל אחד ‘יתגייס’ ויתרום את חלקו להגנת עם ישראל, ונזכה לגאולה במהרה בימינו, אמן.
שבוע טוב ומבורך לכלל ישראל, בריאות והצלחה, שפע ברכות וישועות, אמן!

Read More

Post Comment