Loading Now

כבר הורה זקן | שורות לזכרו של רבי שמאל סג”ל לנדא אב”ד פראג

כבר הורה זקן | שורות לזכרו של רבי שמאל סג”ל לנדא אב”ד פראג

מרבני פראג הנודעים ביותר היה הגאון רבי שמואל סג”ל לנדא, הוא נולד לאביו בעל הנודע ביהודה ולימים ירש את מקומו כראש בית הדין בפראג. רבנו שמאל לנדאו מגדולי הפוסקים בזמנו, במהדורה שנייה של הספר נודע ביהודה הוא גם כתב חלק מתשובות אביו, והוציאם לאור לאחר פטירתו.
רבי שמואל לנדאו נולד ביאמפול, והיה לבנו השני של רבי יחזקאל לנדא – הנודע ביהודה, בגיל ט”ו משפחתועבר להתגורר בפראג, שם התקבל אביו לכהן כרב העיר. את עיקר תורתו קיבל מאביו. ובהגיעו לפרק האיש מקדש נשא את בתו של הגאון רבי אורי פייבל היילפרין רבן של קעלין וליסא. והמשיך להתגורר בפראג גם אחר נישואיו.
לעת זקנותו של אביו ‘הנודע ביהודה’ הוא התמנה למלא את מקומו וממש עד לזמן פטירת אביו הוא המשיך לכתוב את תשובותיו ולאחר פטירתו הוציא לאור את המהדורה השנייה של הספר ‘נודע ביהודה’ כשחלק מתשובותיו מובאים בספר.
ספרי הלכתיים הם בשורה הראשונה של עולם הפסיקה ובראשם שו”ת “שיבת ציון”,שם גם הוא מבאר את שיטת אביו בתושבותיו הנודעות.
נפטר בכ”ח תשרי תקצ”ה ונקבר בבית העלמין היהודי בפראג-ז’יז’קוב.
1.
על חטא שחטאנו לפניך בווידוי פה ישנם שמכוונים כאן לבקש סליחה מהשי”ת על העובדה שהם משקרים ומתוודים בפניו על חטאים שמעולם לא חטאו היינו וידוי פה בלבד והנה מעשה נורא שהתרחש בווידוי פה שכזה כך מובא בשו”ת שיבת ציון סי’ כ”ג להגאון רבי שמואל לנדא זצ”ל אב”ד פראגבנו של הנודע ביהודה’ שו”ב של עיר שנפל למשכב וכשהכביד עליו חוליו ביקש להזמין בפניו את רב המקום הרב מיהר להגיע למיטת החולה שם התוודה באוזניו ביחידות על חטאיו הפרטיים וכמו כן הוסיף והתוודה שבסמוך לחוליו גילה כחמש פעמים פגימות בסכין לאחר השחיטה אך למרות זאת הכשיר את הבשר רח”ל זאת הכשיר את הבשר רח”ל בדק אותו הרב וכיוון שגילה שהוא מיושב בדעתו יצא ואסר את הכלים שבישלו בהם מאותה שחיטה חלפו ימים והחולי הכבד בו היה שרוי השוחט סר ממנו הוא חזר לעצמו לכוחו ואונו כאחד האדם העמיד לו הרב משגיח שישגיח על שחיטתו אך רוח אחרת נכנסה בו בשוחט הוא הכחיש מכל וכל את מעשה הווידוי לא היה זה אלא וידוי פה בעלמא רבה של פראג מתפלפל באריכות ומסקנתו שהרב נאמן אין להתייחס להכחשת השוחט ואכן יש לאסור את כל הכלים שהשתמשו בהם (מוסף יתד נאמן)
2.
בשו”ת הנודע ביהודה (מהדורה קמא יור”ד סימן צ”ג) כתב שאוסר לאמור לשם יחוד וז”ל: אשר שאל בנוסח לשם יחוד, אשר חדשים מקרוב נתפשט ונדפס בפירושים וכו’ לדעתי זה רעה חולה בדורנו וכו’ ועל הדור היתום הזה אני אומר, ישרים דרכי ד’ וצדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם, עכ”ל,
חסידים מספרים שהוצאה הראשונה של נודע ביהודה שיחדו החסידים את המדפיס והוא שינה זאת ‘פושעים’ כלשון הפסוק, אך בהוצאה השנייה זו שהדפיס רבי שמואל בנו תוקן בחזרה ללשונו המקורית של אביו וכתב וחסידים יכשלו בם.
אומרים שאחד מנכדיו של הנודע ביהודה שהצטער מזה שהנודע ביהודה כתב כך על החסידים, רצה לתקן וכתב צדיקים ילכו בם, ופושעים, יכשלו בם, הגיב על זה הנודע ביהודה ואמר, אני עשיתי מפושעים חסידים, ואתה רוצה לעשות מחסידים פושעים.

Read More

Post Comment