שאולים ודורשים | לרגל חג הסוכות – מקבץ הלכות קצר בדיני שיעור, וישיבה בסוכה
שיעור סוכה וצירוף המעקה
א. סוכה שאין שבעה על שבעה טפחים באורכה וברוחבה פסולה, [וטפחים אלו יש לשער בטפח שוחק ומחמירים בדאורייתא בשיעור הגדול וע”כ השיעור] כ-70 ס”מ.
ב. מרפסת קטנה שאין בה שבעה על שבעה טפחים ויש לה מעקה [מדרגת אבנים] גבוה מרצפת הסוכה, ניתן לצרף את המעקה להשלים לשיעור הסוכה. בין שגובהו של המעקה פחות משלשה טפחים, ובין שהוא גבוה שלשה טפחים ויותר, ובלבד שתהא מחיצה גבוהה עשרה טפחים מעל המעקה.
ג. במרפסות שבונים היום, מצוי שיש בסוכה כעין מדריגה גבוהה מהרצפה. והיא עשויה כדי לישב עליה] ובצדה החיצוני יש מעקה, ויש מדרגות שהן רחבות שלשה טפחים ויותר, והמרפסת עצמה יש בה שיעור סוכה ז’ על ז’, ונראה דהסוכה כשירה, ומותר לישב גם ע”ג המדריגה עצמה.
דיני נוי סוכה
א. אין לתלות קישוטים לנוי סוכה [העשויים מדברים שאין מסככין בה כגון אוכלין וכלים נייר ופלסטיק, ועוד] בגג הסוכה, רק סמוך לסכך בפחות מד’ טפחים, (הטפח 8-10 ס”מ] ולכתחילה יש להזהר אף בנוי סוכה שאינו רחב ארבעה טפחים.
ב. אם הנוי סוכה סמוך לגג בתוך ד’ טפחים אלא שהוא ארוך יותר וחלקו התחתון רחוק מהסכך יותר מד’ טפחים אינו פוסל..
ג. נוי סוכה שכתוב על הקופסא שמיוחד ליום חגם ואידם של הגוים מותר מן הדין לתלותו בסוכה.
ד. מותר להסיר את נוי הסוכה בחוה”מ, כשרוצה להסירו שלא יתקלקל מחמת הגשמים. [וא”צ לזה תנאי מערב יו”ט]
דיני ישיבה בסוכה
א. בקידוש ליל יו”ט (וליל שבת) הנוהגים שאין בני הבית מברכים בפה”ג לעצמם, ויוצאים בברכת המקדש, שותים את היין גם בלא לברך לישב בסוכה.
ב. גם הנשים שמברכות שהחיינו בהדלקת נרות ליל ראשון של יו”ט מותרות לענות אמן על ברכת שהחיינו בקידוש.
ג. בהבדלה אין מברכים לישב בסוכה [כיון שאין אוכלים מיד אח”כ] ואשה שקשה לה לירד להבדלה לסוכה, תעשה הבדלה לעצמה בבית עם בשמים ונר ולא יעשה הבעל עבורה וישתה בבית.
ד. בברית מילה מחוץ לסוכה בסוכות טועמים מעט מן היין כבכל השנה.
ה. על אכילת מזונות מברכים במ”מ, ולישב בסוכה.
ו. א”צ שיהיה השלחן בסוכה בשעת השינה (במ”ב סימן תר”מ ס”ק כ”ט כתב שצריך ליזהר שיהיה שלחן בסוכה בשעת השינה דאל”כ חיישינן שמא ימשך אחר שלחנו וכדלעיל סימן תרל”ד והוא פלא דמה שייך שמא ימשך רף כשאינו אוכל וע”ע בשעה”צ תרל”ד סק”ז ראם אוכל ופתו בידו א”צ שלחו וב”ש הכא וצ”ע)
ז. מי שנרדם בביהכנ”ס א”צ לצערו ולהעירו, כדי שלא יישן מחוץ לסוכה.
| מלוקט מתוך קובץ מבית לוי מבית מדרשו של הרב וואזנר זצ”ל
Post Comment