“הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה” – מדוע צריך לבדוק והאם זו חובה?
לומדי הדף היומי עסקו השבוע בדבריו של האמורא רב, המעניק לאדם כלל מפורסם טרם ייקח אשה.
אומר רבא: “הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה”
וביאר ברשב”ם – שהרי “רוב בנים דומים לאחי האם”, מכאן אנו למדים שהבדיקה לא נועדה לעמוד על טיב האשה ואופייה, אלא שיש בה לגלות לאדם ‘כיצד יראו בניו לעתיד’ שכן, בני האשה דומים לאחיה.
אך מודע כך הדבר, מניין לנו שהבנים דומים דווקא לאחי אמם ?
רבינו תם (יבמות סב/ב ד”ה והנושא) מבאר – שלאשה ואחיה הם בני מזל אמם, אל עדיין מזל אחד משפיע בדרך שונה על זכר ועל נקבה, לכן הבדיקה באשה עצמה לא תעלה מאומה לגבי בניה שלה, את השפעת מזלה (של הסבתא) ניתן לראות רק בבניה. ולפיכך, יש צורך לבדוק באחיה הבנים (מהר”ל בחידושי אגדות).
המאירי מפרש, שמאחר שטבע שניהם דומה, ישרור השלום בביתם. עוד מפרשים כי מטבע הדברים, גדלים בני האשה עם דודיהם, אחי האם, והם למדים ממעשיהם.
עניין הבדיקה כאמור לא מוזכר כלל בין פוסקי ההלכה (רמב”ם שו”ע וכדו’)אך בספר חסידים (סי שע”ד – שע”ח) מחמיר להקפיד על כך, הגדיל להפליג בכך הוא השל”ה הקדוש שכתב (שמות ו/כג) כי מי שאינו מסכית לכלל זה, עליו נאמר “כל הפורש מדברי חז”ל כפורש מן החיים”.
עוד יש שרמזו שר”ת של הפסוק “אשת חיל מי ימצא” הם אחי”ם – לרמז שאדם המעוניין באשת חיל עליו להקדים ק”כ את מאמר חז”ל ויבדוק באחיה.
Post Comment