מי הוא המלאך שאחראי על פרנסה – וכיצד הוא קשור ל”סגולת הסכין” הפופולרית?
התפילות של הימים הנוראים אינם ניכרים רק באריכותם הרבה אלא גם בעומקם הרב, דוגמה מובהקת לכך הם אותם שמות המלאכים הפזורים ברבים מקטעי התפילה אחד מיוחד ומוכר הוא המלאך הממונה על הפרנסה.
במחזורי התפילה של ראש-השנה, אחרי מעריב בליל ר”ה נוהגים לומר בקהל את המזמור לדוד מזמור וכתב המטה אפרים “והוא מסוגל שלא יחסר מזונותיו כל ימות השנה” והביאו מכתבי האר”י (פע”ח שער התפילות ר”ה פ”ז) “בליל ר”ה ו קודם קדיש בתרא תקרא פעם אחת מזמור לדוד מזמור לה’ הארץ ומלואה וכו’ ולא יחסרו כל מזונותיו כל השנה”
אחרי אמירת המזמור מודפס בסידורים יהי רצון שאומרים ושם אומרים המלאך הממונה שמו דיקרנוסייא, עם האותיות בגימ’ חת”ך. והנה בסידורים רבים נרמז שם הנ”ל בס”ת של הפסוק פותח את ידיך, לפי שהוא המלאך הממונה על הפרנסה.
והנה ידוע דהשם של המלאך הממונה על הפרנסה הוא דיקרנוס”א, וא”כ יש להבין האם שמו הוא חת”ך או דיקרנוס”א, וביאר האריז”ל בסידור שהגימטרי’ של שם חת”ך עולה למנין 428, והגימטריא של שם דיקרנוס”א עולה למנין 431, וא”כ הם עולים באותו סכום של גימטריה חת”ך עם הכולל, ויוצא א”כ שהשם ‘דיקרנוס”א’ והשם ‘חת”ך’ בכ”א מהם המנין הוא 431.
שמו של המלאך חת”ך מוזכר גם בעקבות מנהג הכפרות שנוהגו לעשותו בימים שלפני ערב יום הכיפורים וכן כתב המשנ”ב – (או”ח סי’ תר”ה סק”ג:) ובשעה שמסבב על ראשו יאמר זה חליפתי תמורתי כפרתי, ר”ת חת”ך, שם מלאך הממונה על החיים.
חת”ך וסגולת הסכין הפופולרית
בספר סגולות ישראל מערכת ר’ אות ד’ הביא בשם הרה”ק רי”א מזידיטשוב זי”ע שראוי לכל אחד לקנות בערב ראש השנה סכין חדש וישחיזנו והוא מסוגל לפרנסה. ובטעמי המנהגים עמ’ תקע”ב הביא מהצדיק מלובלין שחילק סכינים למקורביו בר”ה [ויש מי שהעיר מהמובא בבעש”ט עה”ת פ’ ראה מקור מים חיים אות ו’ שאין ליתן סכין במתנה],
ובעמ’ שי”א הביא מספר מעשה יחיאל פ’ בשלח דקבלה מהצדיק מלובלין שיהיה לו בכיסו בר”ה סכין חד וחלק, והוא ע”ד סימן טוב בר”ה שזהו הזמן שהקב”ה חותך חיים וקצבה לכל בריותיו, וגם שם של פרנסה הוא חת”ך היוצא מס”ת של פותח את ידך. וע”ע בסגולות ישראל שם מה שביאר בזה ע”ד הסוד. גם האדמו”ר רבי משה מרדכי בידרמן מלעלוב זצ”ל היה נוהג לקנות לבניו סכין חדש כל ערב ר”ה.
פותח ומשביע או רק חצי תאוותו
כתב הח”ח (אהבת ישראל פ”ה): “ובזה מבואר מאד מה שאמר הכתוב פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון, דהרבה אנשים מתמיהין על הקרא איך משביע והלא אין אדם מת וחצי תאותו בידו, אבל לפי מה שביארנו ניחא מאוד, דסיבת הדבר הוא שאין האדם מכיר את עצמו ונדמה לו שעל פי מעשיו היה ראוי ליתן לו יותר ויותר בעולם הזה, וגם בעולם הבא לא תגרע מדרגתו. אבל הקדוש ברוך הוא שיודעו ומכירו היטב, יודע שאין כדאי לו יותר, וזה גם לטובת בניו שלא יסורו מדרך ה’ יתברך”.
Post Comment