הסדרה הזו כל כך רצתה להיות אנטי-מארוול עד ששכחה להיות משהו בפני עצמה
באחת הסצנות היותר מצחיקות של “הפרנצ’ייז” (“The Franchise”), הקומדיה החדשה של HBO, פונה פאט, בכיר באולפן קולנוע שנשמע בדיוק כמו מארוול, למפיקה שלו ומספר לה ש”סקורסזה מתבכיין שוב” בכתבה באתר “דדליין”. “הוא מיילל שהקולנוע מת והסרטים שלנו הרסו אותו. בדקנו את הדאטה ומתברר שהוא צודק”.
הביקורת ההיא של אחד מגדולי הבמאים בכל הזמנים צפה ועולה בכל פעם מחדש בדיונים על ז’אנר סרטי הגיבורים, בעיקר לנוכח ההתדרדרות המתמשכת של השנים האחרונות. בזמן אמת, סקורסזה הוגדר על ידי רבים כזקן ממורמר שפשוט לא מסוגל להשלים עם מקומו החדש בעולם. סקורסזה טען באותו טור מפורסם מ-2019 בניו יורק טיימס שסרטי מארוול מהונדסים כך שאין בהם מקום למסתורין, נטילת סיכונים או תגליות, הכל מותאם כך שיתאים בדיוק לטעמו של קהל היעד, רק כדי שאפשר יהיה למכור לו את המוצר המהונדס הבא.
האמת היא שסקורסזה תיאר תופעה גדולה הרבה יותר ממארוול. בעוד היא המטרה הקלה (גם אם הרוויחה את הכבוד הזה ביושר), הוליווד הפכה לתעשייה שבורחת מכל סממן של חשיבה יצירתית, הולכת על המוכר והבטוח ומתמכרת לאלגוריתמים ודאטה שמכתיבים מה למכור ולמי. אלה לא תופעות חדשות ולא נראה שמשהו עומד להשתנות בקרוב (נטפליקס, שרוב היצירות שלה הן פשוט שכפול של משהו שכבר ראיתם, היא דוגמה מצוינת), ולכן מה נשאר אם לא לצחוק עליהן?
Post Comment