“אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם” | 10 המעלות באלו שמתים על קידוש ה’
1.
יהודים שנהרגו על קדושת שמו יתברך זוכים להגיע לדרגה גבוהה ביותר בגן עדן, וכך נאמר: “מקום שהרוגי מלכות עומדים אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם”. (בבא בתרא י’, ע”ב)
2.
כתב במדרש רבה (קהלת ד א) “וְשַׁבְתִּי אֲנִי וָאֶרְאֶה אֶת כָּל הָעֲשֻׁקִים אֲשֶׁר נַעֲשִׂים תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ” – “רבי חנינא פירש את הפסוק בהרוגי מלכות, שהם באים לחיי העולם הבא, אף על פי שאינן מתודין”.
3.
וכן כתב המהרי”ל (שו”ת, סי’ עב אות ג) שאנשים אלו נקראו קדושים למרות שלא חזרו בתשובה על מעשיהם הפרטיים (וראה רמ”א יו”ד שעו ד ושו”ת חת”ס ב יו”ד שלג) כי הם נכללו בכלל ישראל בעת הריגתם.
4.
אור החיים הקדוש על הפסוק (ויקרא ו ב) “ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו” כי לא יהיה דבר מפסיק בין הנשמות הללו לבין ה’ יתברך
“ואם באת לראות הוא יותר מגלות מצרים, כי גלות מצרים היו משעבדים אותם, ומאכילים אותם, ומלבישים אותם, וצא ולמד ממה שאמרו רבותינו ז”ל בפסוק (במדבר יא ה) זכרנו את וגו’ את הקשואים וגו’ חנם היו אוכלים הכל. והן גלות ישמעאלים אשרי מי שלא ראם משעבדים וממררים חיי ישראל, ולא די שלא יתנו שכר אלא עוד שואלים ממנו מדוד והבא ועוד אדם נגזל במה שיש לו, והם תובעים ממנו מה שאין לו, וכוס זה ישקוהו עד שימות”.
5.
ובספר “הפרנס” לתלמיד המהר”ם מרוטנבורג הביא מספר “המקצועות”: ” כל ישראל חייבין לקרוע עליו, ולהתאבל עליו, ולהספידו בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, ואשתו לא תינשא עולמית משום כבוד שמים ומשום כבודו, ואם נשאת לא תצא”. (כידוע לא נפסק כך להלכה – אך מן מהתשובה שלו אפשר להבין את גודל הקדושה של מוסרי נפש בישראל.
6.
הזוהר הקדוש מתאר את דרגתם הגבוהה של הרוגי המלכות: “… ונוסע מהיכל זה ונכנס בהיכל הרביעי, ושם כל אלו אבלי ציון וירושלים, עם כל אלו שנהרגו על ידי עמים אחרים, כי אלו שנהרגו על ידי עמים אחרים יש בהם קדושה גדולה עד שנשמותיהם עולות למ”ן וממשיכים אורות הגבוהים שבהיכל זה, והם זוכים בהם, וגם אבלי ציון וירושלים מחוברים עמהם…” (זוהר, בראשית ב יז)
7.
דמויותיהם של חללי ישראל חקוקים על לבושו של הקב”ה:וכך מובא בזוהר: “ומשיח בגן דוד נכנס להיכל זה ולובש לבוש ובו רשומים צורותיהם של כל אלו שנהרגו על ידי הגויים. אחר כך ממשיך המשיח אל הקדוש ברוך הוא ונחקקת צורתו של ההרוג לתוך לבוש המלכות של הקדוש ברוך הוא”. רבותינו מבארים כי את לבוש זה עתיד הקדוש ברוך הוא ללבוש כדי להתנקם בגויים, ועל כך נאמר “ידין בגויים מלא גוויות”, כלומר, הקדוש ברוך הוא ידון את הגויים בלבוש מלא גוויות”.
8.
בתוספתא (מסכת מעשר שני פרק ה) איתא מקום הרוג מציינין אותו בדם.
ובספר חסידים (סימן תמט) כתב בית שנהרגו בו על קידוש ה’, והדם נתון על החומה ועל האבנים, ובעל הבית בא לטוח בסיד קירות הבית, את הדם לא יעבור ולא יהא טח עליו, שנא’ (איוב טז יח) ארץ אל תכסי דמי, לכך אין לכסות.
9.
שני הקדושים הנודעים מלבוב, האחים רבי יהושע ורבי חיים רייצעס. בשעה שהוליכו אותם אל ההוצאה להורג, פנה רבי יהושע אל אחיו ואמר: חיים, מפני מה נשפך כל כך הרבה דם יהודי דוקא בחג הזה, שבו הראה לנו השם יתברך כל כך הרבה נסים ונפלאות.
ועל כך השיב לו רבי חיים: על הפסוק “ונקדשתי בתוך בני ישראל וכו’ המוציא אתכם מארץ מצרים” (ויקרא כ”ב, ל”ב) נאמר בתורת כוהנים: “על תנאי זה הוצאתי אתכם מארץ מצרים, שתמסרו עצמכם לקדש את שמי”. כך התנה אתנו ואנו חייבים לקיים את התנאי הזה…
10.
כתב בערבי נחל (בפרשת כי תשא) כי יש בלב איש הישראלי יראה ואהבת ה’ מוסתרת, כי אנו רואים אפילו הגרוע שבישראל אם יכריחוהו לעבוד עבודת כוכבים ח”ו אזי מחשקו וחפצו יהרג ולא יעבור מחמת יראת ה’ ואהבתו… וכענין הישן שאין לו הרגשה אך נפשו בקרבו.
יה”ר שיתבטל מעלינו גזירות קשות, ונזכה במהרה לביאת גואל צדק, ולתחיית מתי כל ישראל, אמן.
Post Comment