וַאֲנִי תְפִלָּתִי | מקבץ הלכות קצר לסדר התפילה בעשרת ימי תשובה
סדר התפילה
א. נוהגים ע”פ המקובלים לומר כל עשי”ת ‘שיר המעלות ממעמקים’ חו”ק פסוק בפסוק בין ישתבח ליוצר, ואם אוחז עדיין בפסוקי דזמרה רשאי לומר עם הציבור ויוכל לחזור ולומר בין ישתבח ליוצר (אלף למטה סי’ תקפ”ד ס”ק ב’).
ב. אומרים אבינו מלכינו כל יום בשחרית ובמנחה חוץ מער”ש במנחה.
ג. נוהגים לומר כל יום מעשי”ת ספר תהילים לאחר מנחה, כדי לסיים את כל התהילים לפני יוה”כ.
ד. יום לפני עיוה”כ נוהגים להרבות בתחנונים ובסליחות ואומרים אז פיוט י”ג מידות, שהרי בערב יוה”כ אין אומרים סליחות.
המלך הקדוש והמלך המשפט
א. תיקנו חכמים בימים אלו לומר בתפילה ‘המלך הקדוש’, שהקב”ה מראה כעת את מלכותו עלינו.
ב. טעה ואמר ‘הקל הקדוש’ אם נזכר תוך כדי דיבור יתקן, אך אם התחיל הברכה הבאה או שעבר זמן תוך כדי דיבור יחזור לראש התפילה.
ג. אם נסתפק אם אמר המלך הקדוש, יחזור ויתפלל שמסתמא אמר ’הקל הקדוש’ כהרגלו כל השנה.
ד. כמו כן הש”צ אם טעה ואמר ‘הקל הקדוש’ ונזכר לאחר כדי דיבור, חוזר לראש התפילה, ואף אומרים שוב קדושה”. ה. וכן תיקנו לומר המלך המשפט ואם טעה ואמר כדרכו, אם נזכר תוך כדי דיבור יחזור ולאחרמכן אינו צריך לחזור שהרי הזכיר ’מלך’ אוהב.
זכרנו לחיים ומי כמוך
א. הוסיפו הגאונים לבקש בברכות ראשונות ואחרונות, זכרנו לחיים, “מי כמוך”, וכתוב ובספר חיים”.
ב. אם שכח ולא אמרם, אם עדיין לא אמר את השם של סוף הברכה חוזר לאמרם (אפילו אם כבר אמר ‘הקל ישועתינו’), ואם אמר את השם לא יחזור, ויאמרם אחרי ’אלוקי נצור’ קודם ’יהיו לרצון’ (כף החיים).
ג. נוהגים בחזרת הש”ץ שהקהל אומרים עם הש”ץ יחד זכרנו ומי כמוך וכו’, ויאמרו קודם הקהל ואח”כ החזן.
לעילא ולעילא
א. וכופלים לעילא בכל הקדישים שאומרים, ולפי שיש כ”ח תיבות בקדיש מאמן יהא עד דאמירן בעלמא ואין רוצים להוסיף עליהם מחברים את המילים ’מן כל’ ואומרים ’מכל’.
ב. נוהגים לומר בסיום הקדיש והתפילה “יעושה השלום במרומיו’ בה”א”.
*לוקט מתוך קובץ ימים נוראים – הלכות ומנהגים
Post Comment