“תתקבל תפילתו ברצון” | סגולת התפילה מתוך מחזור מהודר
מי מאיתנו לא מעוניין שתתקבל תפילתו ברצון? כל אחד ואחד עושה ככל יכולתו לשם כך, החל מהכנה רוחנית לצורך עשיית עצמו ל’כלי’ עבור קבלת השפע היורד בימים מסוגלים אלו ועד להכנות טכניות כדוגמת מציאת מקום תפילה מסודר לימים נוראים.
אך ישנו דבר נוסף, חשיבות התפילה מתוך הכתב וממחזור מהודר, להלן כמה מדברי רבותינו בגודל עניין זה:
סגולת קניית מחזור נאה
בספר מועד לכל חי להגר”ח פלאג’י זיע”א (טז, לה) כתב: ”היטב חרה לי על כמה בני אדם, דמוציאים ממון רב להיות מתעטפים לבנים ובגדים יקרים, ואינם נותנים ליבם לקנות מחזור ראש השנה ויום הכיפורים יפים וטובים, לקיים ‘זה אלי ואנוהו’, וכמה תועלת נמשך לכוונת התפילה בסידור נאה, ויותר קשה דיש להם מחזור ישן נושן והוא באחד, ונוטל אדם את בנו שיאמר עמו שניהם כאחד, ומה קורת רוח יהיה להם בתפילתם, ואיך חסים על ממונם בזה, שלא לקנות לבניו לכל אחד בפני עצמו, ולו לבדו, כי על כן הירא את דבר ה’ יכין תחילה המחזורים לכל אחד מבני ביתו, ושיהיו שלמים בלי חסרון, ומובטח לו שתקובל תפילתו ברצון” עכל”ק.
סגולה להינצל ממחשבות רעות
בספר בארת המים (ערך סגולות) כתב בשם רבי פנחס מקאריץ זיע”א, וז”ל: ”סגולה להינצל ממחשבות רעות בשעת בתפילה, להתפלל מתוך הסידור, ונרמז בהפסוק (אסתר ט, כה) ”אמר עם הספר ישוב מחשבתו הרעה”, ע”כ. עצה זו מופיעה אף אצל התפארת שלמה (מועדים, רמזי פורים).
מעלת התפילה מתוך הספר
עוד במעלת תפילה מתוך הספר כתב בפלא יועץ (ערך ספר) וז”ל: ”ומה טוב ומה נעים שיאמר כל התפילות וכל הברכות מתוך הספר, שזה מועיל לכוון במה שאומר, ואתנח סימנא ”אמר עם הספר ישוב מחשבתו הרעה” ובפרט בתפילת שמונה עשרה, אם אינו מתפלל בעינים סגורות, חיובא רמיא ליתן עיניו בספר ולא יהיו עיניו משוטטות אנה ואנה, כי החמירו בזוהר הקדוש (דברים דף רס:) בענשו וגנאי הדבר, ובזה אדם ניכר אם הוא בור או ירא חטא” עכל”ק.
אך האם ישנו חיוב להתפלל מתוך הספר? הרי יש שתפילה בע”פ בעיניים עצומות מועילה להם בכוונת התפילה יותר מאשר מתוך הספר.
על כך יש להביא את דברי רבי משה בן מכיר בעל ‘סדר היום’ (סדר ערב ראש השנה) וז”ל: ולענין קריאתו בסידור, הכל לפי מה שהוא אדם, אם הוא יכול לכוון שלא בקריאת כתב, ושגורה תפילתו בפיו כראוי, ומכוון במילותיו ואינו פונה לבו ומחשבותיו אנה ואנה, טוב לו שיחבק זרועותיו זה על זה ויעמוד ביראה ואימה כעבד לפני אדוניו אז טוב לו, ואם יש לו איזה מונע מהתפלל על פה או שאין תפילתו שגורה בפיו כל כך, ובכן נטרד במחשבתו ונכשל בכוונתו, יקח סידור בידיו ויהיו עיניו פתוחות להביט בו ואזניו קשובות לשמוע מילותיו, ויכין ליבו לכוון כל מה שמוציא בשפתיו ואין חשש בכך, וכן נוהגין רוב העולם להתפלל אלו הימים מתוך הסידור, עם היות שהדרך הראשון נראה לי יותר נכון למי שיכוון בו” עכל”ק. מדבריו יוצא כי אדם המסוגל להתפלל בע”פ יש בכך מעלה גם כן.
כך או כך, הדבר החשוב ביותר בתפילות הימים הנוראים הוא ‘ובלב שיכוון ליבו לשמים’.
Post Comment