Loading Now

שמות המלאכים שבהשפעת הקבלה נכנסו לסידור התפילה

שמות המלאכים שבהשפעת הקבלה נכנסו לסידור התפילה

פרק ט’: אנו עוסקים בהגותו של הרב פרופ’ אברהם בֶּרְלִינֶר (חי ופעל בין השנים תקצ”ג (1833) – תרע”ה (1915), שכיהן כר”מ בבית המדרש לרבנים בברלין בראשות הגאון רבי עזריאל הילדסהיימר, וכן היה רעו וידידו של הגאון רבי דוד צבי הופמן. הרב דרש: להוציא את מנהג הכפרות – מהסידורים! ואלו הסיבותהחוקר החסידי שציטט את הרב פרופ’ אברהם ברלינר – וספג ביקורתלא רק נגד הכפרות: הביקורת של הרב הפרופ’ נגד המקובליםהתנגדותו של הרב הפרופ’ לאלמנטים קבליים בתפילהכך השפיעה הקבלה על העיצוב של סידור התפילהדברי הנודע ביהודה כנגד ה”לשם יחוד” של האריז”למחלוקת הענקים על אמירת ‘לשם יחוד’; ומה הכריע שר התורה?דעת מרן הגר”ע יוסף על אמירת “לשם יחוד” והזעם של החכמים העיראקים פרשיה מעניינית בנוסחאות הסידור אותה מציג ר”א ברלינר במאמרו – המדובר על שמות מלאכים שבהשפעת הקבלה נכנסו לסידור. ר”א ברלינר מתרעם שאפילו במחזור של ר’ זאב היידנהיים בשנת תרמ”ט (1889) הם הודפסו.
מה מזעזע שבין שמות המלאכים נכתב בהאי לישנא: “ישוע שר הפנים”. בדפוסים הבאים השם שונה ל”ישעיה הנביא”, וכנראה שהנוצרים במהלך הדורות שינו מישעיהו לישוע, כדי שיתאים לאמונתם הכוזבת. התייחס לפולמוס זה הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף וכתב שיש למחוק את מילים אלו: “יש נוסחאות שכתוב בהם בנוסח יהי רצון שלפני תקיעת שופר ‘ישוע שר הפנים’ ונכון למחוק מלים אלו”. (ילקוט יוסף ראש השנה ויו”כ). בהערה מצטט הגר”י יוסף את האדמו”ר המנחת אלעזר בשם אביו הדרכי תשובה ממונקאטש שבכלל אסור לומר את הירי רצון בין התקיעות… “וביחוד מ”ש ישוע שר הפנים שלא מצאנו מקור לזה והוא כשם שכינו המסיתים להידוע (ישו הנוצרי) ובשגיאה נשתרבבה כאן טעות כזאת”.
כמו כן מפנה הגר”י יוסף לספר ‘אבן ספיר’ שראה קמיעות בתימן, עליהם נכתב שמו של ישו. סוגייה נפרדת היא היאך חדרו לכתבי קבלה וקמיעות, שמות “קודש” של הוגים נוצרים, ואיורים של צלבים למעט מספרי הקבלה, וחשוב להקדיש לה יריה נפרדת.
לפני מספר שנים זכיתי להקשיב לשיעור מאת ידידי המקובל הגאון החוקר רבי חיים פוקס, ממכון ‘סגולת אמת’, שהסביר כיצד הטעות הנ”ל אירעה בכתבי כמה מרבותינו המקובלים, ובהמשך אנו נפרסם בבמה זו את השיעור לטובת גולשי כיכר השבת היקרים. (נציין כעת שהתפקיד של הרב פוקס שהטילו עליו גדולי ישראל, הוא לההדיר כתבי מקובלים אלו, ולצנזר את הקטעים המשובשים הנ”ל – וכפי שהורה הגר”י יוסף להשמיט את קטע זה של יש”ו שר הפנים, ולא חלילה למחוק לגמרי את תפילה זו). המשך יבוא… לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: [email protected]

Read More

Post Comment