תאנה, ענבים ורימון – מה מיוחד בהם? | תיקון הדיבור בפירות הביכורים
פרשתנו (כי תבוא) מתחילה במצוות ארץ ישראל – ופותחת במצוות ביכורים שם נאמר “ולקחת מראשית כל פרי האדמה” (כ”ו, ב’)
וברש”י: “מראשית – ולא כל ראשית שאין כל הפירות חייבין בביכורים אלא ז’ המינים בלבד. ובהמשך מביא רש”י את המשנה בביכורים: “אדם יורד לתוך שדהו ורואה תאינה שביכרה, ענבים שביכרו, רימונים שביכרו, כורך עליהם גמי לסימן ואומר: הרי זה ביכורים”.
שאל הגאון ר’ מנחם זעמבא הי”ד: מדוע מזכירה המשנה בדווקא את שלושת הפירות הללו מתוך שבעת המינים?
תיקון לחטא מרגלים
והשיב: מצות ביכורים מובא בשם האריז”ל שניתנה בכדי לתקן את חטא המרגלים שהוציאו את דיבת הארץ רעה ובין דבריהם הדגישו את המוזרות שבגידול הפירות ולכן אנו דוקא מדגישים את ההיפך שהפירות הללו נאים ביותר ומביאים אותם לביהמ”ק בעסק גדול להראות את חיבתינו לארץ ולסתום את קיטרוגם על הפירות. והנה במרגלים נאמר: “ויבואו עד נחל אשכול ויכרתו משם זמורה אחת ואשכול ענבים אחד וישאוהו במוט בשנים ומן הרימונים ומן התאנים”. הרי שמדויק להפליא כי דוקא שלושת הפירות האלו: ענבים, תאנים ורימונים, היו הפירות שהובאו ע”י המרגלים להוציא את דיבת הארץ רעה ולכן
מדייקת המשנה להזכיר את שלושת הפירות האלה בדווקא.
Post Comment