Loading Now

מי הוא התנא שמעון בן אבטולמוס? | נושא בדף היומי 

מי הוא התנא שמעון בן אבטולמוס? | נושא בדף היומי 

לומדי הדף היומי עסקו השבוע בדין שבעל השמועה שלו יחסית נדיר שמו הוא : שמעון בן אבטולמוס.
שנינו במשנה שרבן שמעון בן גמליאל אומר: המוכר את העיר — מכר את הסנטר. ושואלים: מאי [מה] פירוש “סנטר”? הכא תרגימו [כאן תרגמו, פירשו]: בר מחווניתא, כלומר, האיש הצופה, השומר את העיר. שמעון בן אבטולמוס אומר: הכוונה היא באגי השדות שסביב.
 הרשב”ם בד”ה שמעון בן אבטולמוס מעיר על כך: “כן פירש רבינו חננאל”.
אך המעיין ברבנו חננאל לא יראה שפירש מאומה.
המפרשים על המסכת מבארים את דברי הרשב”ם כי ככל הנראה, לפני הרשב”ם גם הייתה מונחת הגרסה “שמעון בן אבשלום אומר”, כנוסחת הרמ”ה והריטב”א. ולא כנוסח שלפנינו “שמעון בן אטולמוס אומר”
מאחר שאבשלום רשע היה ואין לו חלק לעולם הבא, ואסור לקרוא אדם על שמו, שהרי נאמר “ושם רשעים ירקב”, לכן ביכר הרשב”ם את דעת רבינו חננאל, לפיה שמו של החכם היה “שמעון בן אבטולמוס” כנוסח שלפנינו.
אבישלום את אבשלום
המעניין שאותו תנא מוזכר במסכת ברכות בשמו שמעון בן אבישלום, בנושא העונה לשמו ‘אבשלום’
“מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום” בנו מזמור לדוד קינה לדוד מיבעי ליה אמר ר’ שמעון בן אבישלום משל למה הדבר דומה לאדם שיצא עליו שטר חוב קודם שפרעו היה עצב לאחר שפרעו שמח אף כן דוד כיון שאמר לו הקב”ה (שמואל ב יב, יא) הנני מקים עליך רעה מביתך היה עצב אמר שמא עבד או ממזר הוא דלא חייס עלי כיון דחזא דאבשלום הוא שמח משום הכי אמר מזמור:
השם ישמעאל והשם מנחם
בספר ‘שמות בארץ’ כתב בשם הגר”ח קניבסקי זצ”ל
השם אבשלום – עיין תוס’ כתובות ק”ד ב (ד”ה שני) ויקרא רק אבישלום.
שם כתבו התוספות –
וחנן בן אבישלום. הכי גורס ר”ת וכו’ דאבשלום אין לו חלק לעולם וכו’ ושם רשעים ירקב ואבישלום שם אדם.
שמות נוספים שאין לקרוא בהם כי הם שם של רשעים
ושנשאל הגר”ח מדוע קוראים בשם  מנחם שמוזכר פעןם אחת בתנך ע”ש מלך רשע (מנחם בן גדי מלכים ב’ ט”ו) השיב הגר”ח
גם נח נקרא ‘מנחם’ כדאיתא בילקוט בראשית.*
שמות של רשעים – שמרית, תובל, צור, אלעד, יהורם
בספר הנ”ל פזורים עוד שמות שעליהם הגר”ח אמר שאין ראוי לקרוא בהם מחמת שהיו שמות של אנשים רשעים, והשם כידוע משפיע לטוב ולמוטב על התינוק ואלה שמותם:
שמרית – הוא שם של מרשעת עיין רש”י דברי הימים ב’ כ”ד כ”ד כ”ו ובמכילתא
תובל – היה רשע כדפרש”י (בראשית ד’ כ”ב)
צור – לא מצאנו. ונכון שאין לקרות שם זה גם משום שהיה ממלכי  מדין (במדבר לא ח) והיה רשע.
אלעד – אין ראוי שהוא שם של רשע (דברי הימים א’ ז’ כ”א)
יהורם – הוא שם של רשע ואין לקרותו.
*בספר הישר איתא שאביו קרא לו באמת מנחם רק מתושלח ציווה לו שלא יפרסם את שמו שהרשעים יזיקוהו בכשפים לכן אמר לכולן שנקרא נח.

Read More

Post Comment