כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם | 10 דברים בעניין נביאי השקר שקמו לעם ישראל
1.
בכל התקופות שהיו נביאי אמת בישראל היו גם נביאי שקר, אליהו הנביא נלחם בהם, ירמיהו התלונן עליהם, בספר ירמיהו יש לפחות ששה מקומות נפרדים בהם הוא מזהיר מפני נביאי שקר. יחזקאל התנבא עליהם, אפילו בימי בית המקדש השני לאחר תקופה בת כארבע מאות שנה בה לא היו נביאי אמת בישראל עוד היו נביאי שקר שהבטיחו טובות לעם.
2.
במדרש תנחומא (ויקרא ו’) הובא שהיו אנשים נביאי השקר שהוציאו שם על עצמם שהם נביאים גדולים, היתה אשה מעוברת רואה אחת מהם, אומרת לו אם נביא אתה מה אני מעוברת זכר או נקבה, והוא אומר לה זכר, היה יוצא לשכנותיה ואומר נקבה תלד פלונית, אם ילדה זכר אומרת נתקיימו דבריו של נביא, ואם ילדה נקבה, שכנותיה אומרות לה כך אמר לנו הנביא, אלא שלא רצה ליצר לך.
3.
בספרי (פיסקא ל”א) כתב על הפסוק (ויקרא יג, ב) בקרבך, בקרבך. לרבות האשה. וזהו כוונת בעל הטורים שכתב כאן “בקרבך” זו האשה, וכוונתו לספרי הנ”ל, והיינו שאשה יכולה להיות נביאת שקר. ולא כהטועים לפרשו שהכוונה לאמו של אותו האיש.
4.
בראשית ימי הבית השני פעלה נביאת השקר נועדיה שהייתה (יחד עם סנבלט החורני וטוביה העמוני) אחת מן המתנגדים לשלטונו של נחמיה, מושל יהודה, ובפרט לפעולותיו בבניית חומות ירושלים.
5.
משמתו נביאים אחרונים חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל (יומא ט’ )אמור מעתה אם יקום נביא בקרבנו לנבא בשם ה’ נדע שהוא נביא שקר כי מיום שנפסקה הנבואה בישראל אין לנו שיור רק התורה הזאת לצאת ולבוא על פיה וכל מה שעלינו לדעת נודע רק ממנה ועל ידה.
6.
בספרו של הרב מאזוז שליט”א אסף המזכיר כתב- חידה: ההבדל בין נביא אמת לנביא שקר כמו בין מצה לחמץ? פתרון :בין חוזה להוזה הפרש קטן מאד והוא קוצו של חי”ת וכן בין מצה לחמץ כידוע.
7.
בהלכות יסודי התורה עוסק רמב”ם בנושא הנבואה. הוא מגדיר את תפקיד הנביא ואת הדרך לזהותו. והוא נותן דרך להבחין בין נביא האמת לנביא השקר. ואלה דבריו, בהלכות יסודי התורה פרק י הלכה ג: והלא המעוננים והקוסמים אומרים מה שעתיד להיות, ומה הפרש יש בין הנביא ובינם? אלא שהמעוננים והקוסמים וכיוצא בהן מקצת דבריהם מתקיימין ומקצתן אין מתקיימין, כעניין שנאמר יעמדו נא ויושיעוך הוברי שמים החוזים בכוכבים מודיעים לחדשים מאשר יבאו עליך, “מאשר” ולא כל אשר, ואפשר שלא יתקיים מדבריהם כלום, אלא יטעו בכל, כעניין שנאמר “מפר אותות בדים וקוסמים יהולל”, אבל הנביא כל דבריו קיימין שנאמר “כי לא יפול מדבר ה’ ארצה”.
8.
ולא פוחזים וריקים היו אלא גם בעלי רוח הקודש היו ביניהם וכמו שנקראו בפסוקים נביאים ובאותו נביא שקר אשר היה דבר ד’ אליו כאשר שב עמו עדו הנביא אלא שאותם הדברים שאמרו היו מתנבאים בשמי לשקר כי לא צויתים ואף דבר אחד לא צויתים ומעצמם או במדות שניתנו לדרוש בהן למדו מה שלמדו וטעו וזה טעה בכה וזה טעה בכה או איש אשר הי’ אתו חלום ד או רמזים וסימנים עלו בידו ז והגיד לעם את דמיונותיו בשם ד’
9.
יוסף בן מתתיהו מספר עוד כי בעת שבית המקדש בער באש עדיין קם נביא שקר אחד והכריז בעיר כי האלוקים מצוה לעלות אל בית המקדש לקבל את אותות הישועה המגיעה עכשיו והרבה יהודים חפזו אז לבית המקדש ונהרגו שם.
10.
כי יקום בקרבך נביא או חולם חלום ונתן אליך אות או מופת, שואל מרן הגרי”י קנייבסקי זצ”ל (בספרו חיי עולם חלק שני פרק ז’) היכן איפה גר היום אותו נביא שקר שעושה אותות ומופתים כדי לנסות לבלבל אותנו באמונה והוא משיב – כאשר רואים אנו רשעים פורקי עול שכופרים בה’ ובתורתו והשעה משחקת להם ומאידך רואים אנו צדיקים ואנשי מעשה דוויים וסחופים,זהו האות והמופת שעושה השטן בעולם בשביל לבלבל את העם בענייני אמונה. ועלינו לא לסור אחרי נביאי השקר הללו ולזכור “כי מנסה ה’ אלוקיכם אתכם”.
Post Comment