הטיפ היומי בראי היהדות | מה שיהודי לא מסוגל להבין
נמצאים אנו בימי בין-הזמנים ובני הישיבות ותשב”ר מחליפים כח לקראת חודש אלול והשנה החדשה הבעל”ט, אוזרים חיל להגביר עוד ועוד ‘חיילים לתורה’. אך אין זה סוד שמעל עולם התורה מרחפת כל העת גזירת הגיוס, ובמפגשים של בן תורה עם הציבור הכללי יש המבקשים מה, ואיך, לענות לכל הטענות והמענות נגד ‘לימוד התורה’ בבחינת ‘דע מה שתשיב’.
אך יש לזכור, שאת חשיבות לימוד התורה, לא תמיד ניתן להבהיר למי שלא זכה לטעום את טעמה ולשתות ממימיה הזכים. כמה רחוקה השגתה של תורה למי שלא המית עצמו עליה מעולם ופעמים אף בז לה וללומדיה.
אשריכם תלמידי חכמים
וכך ביאר רבי איסר זלמן מלצר זצ”ל לאחד משרי המדינה דאז.
המשנה באבות אומרת:
כך דרכה של תורה פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה ובתורה אתה עמל אם אתה עושה כן אשריך וטוב לך אשריך בעולם הזה וטוב לך בעולם הבא
נשאלת השאלה מה פירושם של דברים, ‘אם אתה עושה כן אשרין בעולם הזה’ איזה מין אושר הוא ‘בעולם הזה’ עם חיים כה קשיים וחיי דלות ודחקות. שהפרוטה לא מצויה בכיס?
תשובה לדבר השיב רבי איסר זלמן מלצר זצ”ל ואמר – רק ‘אם אתה עושה’ כן הנך חש ומרגיש את אשריך בעולם הזה בצורת חיים כזו ובסדר יום כזה מי שאינו חי בתורה זו כיצד יוכל לדעת ולהרגיש את טעם החיים הללו אבל אם אתה עושה כן אשריך וטוב לך אשריך בעולם הזה וטוב לך בעולם הבא.
מה שקשה להסביר ליהודי
הגמרא מספרת על נקדימון בן גוריון שפעל להשגת מים עבור עולי רגלים, וכשבאה שעת הפירעון להחזרת המים והם חזרו אחרי השקיעה והוא נזקק לנס .
שאל פעם האדמו”ר מצאנז שליט”א: מדוע לא אמר נקדימון לאותו גוי, שעדיין לא הייתה השקיעה לפי שיטת וזמן רבינו תם?, וא”כ זה עדיין יום?
והשיב הרבי בחידוד ואמר, שאם ליהודים קשה כ”כ להסביר ששיטת ר”ת היא הנותנת ושזה עדיין יום, אז לגוי בטח שאין אפשרות או סיכוי להסביר.
Post Comment