Loading Now

כשאת הופכת להיות הפחד, את חווה אותו במלוא עוצמתו

כשאת הופכת להיות הפחד, את חווה אותו במלוא עוצמתו

“נמאס לי מזה שטוב לי כשרע לי”
“אני כבר 20 שנה הולכת למטפלים הכי נחשבים, ניסיתי כבר כמעט את כלהשיטות ואני מרגישה שכלום לא עזר לי.
אני ברמת מודעות מאוד גבוהה ולמרות זאת, לא הצלחתי להפסיק את הנטיות השליליות שלי” אמרה אתי בעצבות.
“למה את מתכוונת נטיות שליליות?” שאלתי בסקרנות
“אני מרגישה שאני לא מצליחה להפסיק להתעסק בכעסים, פחדים ובכלהדברים שמעציבים אותי בחיים האלה ורואה רק את מה שאין וחסר לי.
במילים אחרות, כמו שאמרתי למטפלת הקודמת שלי: כנראה שטוב לי כשרעלי.
ואת יודעת מה? נמאס לי מזה ואני רוצה שתסבירי לי למה אני נמשכת ככהלמקומות השליליים האלה?” שאלה אתי בחוסר אונים.
“זה בגלל שהקב”ה רוצה שתהיה לך בחירה אמיתית בין הטוב לרע.
אם היית מתנהלת כל חייך בצורה שכלית, סבירות אפסית שהיית בוחרתבדברים שרעים לך באופן מודע.
בעצם לא היית בוחרת בכלל.
היית חיה על העדפה אוטומטית קבועה של אותם דברים טובים כי יש להםיתרון מובהק וברור.
בחירה נוצרת רק בין דברים שאין העדפה חזקה יותר לאחד מהם.
על מנת לייצר איזון בין הטוב לרע ולאפשר בחירה, הקב”ה נתן עדיפותלמקום הרע שאליו את נמשכת, לאותם דמיונות שמנפחים אותנו ואנחנומאמינים שאם יהיה לנו אותם, אז נהיה אנשים מאושרים.
המאבק הזה בין הטוב לרע, הוא הדבר היחידי שבאמת מאפשר לנו בחירהאמיתית בנפש.
הבעיה, כשלא לומדים לעבוד עם המנגנון הזה בצורה נכונה, אז הפועלהשנוצרת היא הפוכה והמקום הרגשי השלילי שאליו את נמשכת הוא מתחיללנהל את השכל ויוצר העדפה מובהקת שמנטרלת לך את יכולת הבחירה.
שימי לב! מה עובר עליך כשאת פתאום פוגשת בכל מיני מחשבות שליליות, דמיונות לא רצויים?” שאלתי אותה
“אני מרגישה שהם נדבקים בי ואני לא מצליחה להשתחרר מהם” ענתה אתי
“ומה קורה כשמחשבות ורגשות חיוביים מגיעים אליך?” שאלתי
“אני מרגישה שאני לא מצליחה להאמין להם, לא משנה כמה אני מנסה.
אני מיד שולפת את עצמי החוצה ובמקרה הטוב מסתכלת עליהם מהצדומנסה להבין אולי יש בזה קצת אמת? אולי כדאי להאמין לזה?
איך אני אמורה לעבוד עם המנגנון הזה בצורה הנכונה?” שאלה אתי
“כל עוד לא תרכשי כלים שיעזרו לך לדעת איך לצאת מעצמך, את לא תוכלילהפגש עם עצמך.
הכלי שנלמד לעבוד איתו, הוא כלי דמיונובע של דו שיח.
אותו מקום שבו את כלואה, זו מעין הגדרה של עצמך משנות חייךהראשונות שכנראה נוצרו מהמשובים שקיבלת מהסביבה שלך.
את קיבלת אותם כמציאות מוחלטת מגיל צעיר ואז מישורים אחרים שלהאישיות שלך לא קיבלו מקום ולא הצליחו להופיע” 
“למה?” שאלה
“כי הם היוו איום והכחשה למציאות המוכרת והנוחה שלך ומתוך מקוםהישרדותי מיד הרחקת אותם. 
מתוך המרחב העצום הזה של הנפש שלך, של מי שאת באמת, נשארה פינהמצומצת וקטנה, הפינה של אתי. 
הפינה הזו, לא אפשרה לך לממש את המרחבים האדירים שנמצאים בתוכך” 
“אז איך הדו שיח הדמיוני הזה יעזור לי?” שאלה אתי בקוצר רוח
“כל מה שאנחנו רוצות זה לאפשר את ההופעה של מכלול החלקים שבתוכך, לתת להם ללמוד לתקשר אחד עם השני ומתוך זה לאט לאט להתקרב ולגלותאת המהות האמיתית שלך”
“זה שאני לא מאפשרת לכל החלקים שבי להופיע, זה מה שתוקע אותיבחיים?” שאלה
“זה בגלל שאת פועלת דרך חלק אחד מתוך מבנה האישיות שלך והרבהפעמים החלק הזה הוא לא החלק המתאים לשלב הזה של החיים.
זה חלק שהתרגלת לחשוב שהוא מגן עליך ומתגמל אותך, אבל הוא לארלוונטי להתמודדויות הבוגרות המשתנות שלך שבהם חלקים אחריםאמורים להופיע ולקחת פיקוד. 
ככה נתקעת עם החלק הזה ועד היום את חוזרת על אותם דפוסים.
אבל, יש בשורות טובות…”
“איזה בשורות טובות כבר יכולות להיות?” שאלה בחשדנות
“שאותם כוחות, אותם פתרונות ותובנות שיכולים לשנות לך את המציאות, מתדפקים על דלתך וכל הזמן מנסים להופיע. 
המקום המצומצם, הפינה של אתי, הוא מעין צילום מסך מאוד שטוח שלשכל העולם עם חוקיות שאת רכשת מהעולם ואיתו את פועלת ובה אתשבויה, זה לא באמת השכל שלך.
אנחנו נלמד לעקוף את השכל הזה ונתחבר לשכל עמוק יותר שמגיע מעצםהנפש שהוא גילוי של האינסוף שבתוכנו”.
“אז למה דווקא דמיון?” שאלה
“חלק מהיתרון המאוד גדול בעבודה עם דמיון זה שהדמיון עוזר לנו לעקוףאת אותו שכל מגביל.  
בדו שיח, בתהליך של דמיון, אני לוקחת דימוי זר לכל המציאות המוכרת ליומאפשרת לעצמי לחוות את המציאות דרך העיניים שלו”
“איך זה חלק נוסף שלי? זה נשמע כמו חלק זר אלי, לא?” שאלה
“להפך, אותו דימוי, מאפשר עכשיו לכל המקומות שאת פוחדת לתת להם במה ומאיימים עליך, להופיע ולהפגש עם עצמך בצורה הנקיה ביותר, כי אין עליהם הגבלות שכליות.
נלמד לעבוד עם 2 מצבי תודעה:
א. להסתכל על הדבר מבחוץ
ב. לחוות את הדבר מבפנים.
כשאני מסתכלת על הדבר מבחוץ, הוא נכנס לפרופורציה, הוא הולך וקטן ואני מתרחקת ממנו.
יש לזה הרבה יתרונות כמו מבט שקול וראייה רחבה יותר.
כשאני רואה את הדבר מתוכו, הוא מתעצם ואני הופך להיות הדבר, זה ממש מגדיר את מי שאני באותו הרגע.
בואי נקח רגש שחווים אותו הרבה פעמים כשלילי.
נניח ואת חווה עכשיו פחד, אם תסתכלי עליו מבחוץ תוכלי להגיד שיש בתוכך פחד, אבל יש גם בתוכך כל מיני חלקים אחרים.
כשאת הופכת להיות הפחד, את חווה אותו במלוא עוצמתו”
“ומה לגבי רגש חיובי?” שאלה
“נניח ואת חווה אהבה.
אם תסתכלי על האהבה מבחוץ, תרגישי שיש קצת אהבה, אפילו קטנהושולית.
אם תכנסי ותחווי את האהבה מבפנים, את תמלאי את כל המציאות שלךבאהבה.
אנחנו רוצות להחזיר את מנגנון הבחירה אלינו, ללמוד מתי אנחנו בוחרותלצלול פנימה ומתי אנחנו בוחרות לחוות את הדבר מבחוץ בצורה מושכלת.
כל פעם שתפתח שיפתח בפנייך חלון עם חוויות חיוביות, נתרגל צלילהפנימה וכל פעם שתחושי חוויות שליליות, נתרגל שאיבה החוצה על מנתלהסתכל עליהם מבחוץ.
“אז אני צריכה לעשות הכל על מנת לא להשאב לרגשות השליליים שלי?” שאלה אתי
“לא. את תלמדי להיות מסוגלת לפעמים לצלול לתוך הרגשות השלילייםשלך, אבל, בלי פחד.
נבנה יחד מיומנות שבה כל פעם שתצללי לתוך רגשות שליליים, תוכלילהוציא את עצמך בכל עת שתרצי.
זה שריר שנלמד לפתח אותו והוא יתן לך עוגן משמעותי.
הרבה פעמים, האור הכי גדול, נמצא במקומות שנראים לנו הכי חשוכיםומפחידים ואף פעם לא העזנו לפגוש באמת.
ככל שהמדרגה של החושך יותר גדולה, ככה האור שם יותר גבוה.
כלי הדו שיח בדמיון הוא כלי משנה מציאות.
כשתלכי עם התודעה הזאת, תוכלי לשנות לעצמך את כל החיים”.
—-
בהשראת שיטת דמיונובע (מתוך לימודי הכשרת המנחים במכוןדמיונובע)
חנה דיין
טיפול זוגי ופרטני (לנשים) במשברי חיים
פסיכולוגיה יהודית תורת הנפש
קליניקה פרטית בשפלה
אפשרות גם בזום ובטלפון 
054-4480705
מייל: [email protected]
לכל המאמרים : www.hannad.co.il
(טיפול פרטני לגברים ינתן על ידי מטפל)

Read More

Post Comment