מה ענה הבעל שם טוב הקדוש לשאלה – מתי יפטר מהעולם?
מה ענה הבעש”ט הקדוש לשאלה – מתי יפטר מהעולם?
תלמידו של הבעל שם טוב הקדוש רבי יעקב יוסף מפולנאה, שאל את רבו – מתי יפטר מהעולם? ענה לו הבעל שם טוב הקדוש:
“כשמישהו ינצח אותך בדבריו, ולא יהיה בפיך מה להשיבו, תדע כי הגיע זמנך”.
בשמחת תורה בשנת תקמ”ב, ראה רבי יעקב יוסף יהודי פשוט, שלא נמנה כלל על עדת הלומדים, ואותו יהודי רקד ושמח עם ספר התורה בכל כוחו.
רבי יעקב יוסף לא התאפק, ותמה היתה על פניו: מה יש לך עם התורה שאתה כה שש ורוקד עימה? ענה היהודי:
“אמת היא, שאני לצערי לא זכיתי ללמוד תורה, אבל בשמחת נישואי אחי לא אשמח?! אחי בני ישראל סיימו ללמוד את התורה ושמחים עמה, וכי לא אשמח עמם”?
לשמע תשובה זו, השתתק רבי יעקב יוסף ונזכר מיד נזכר בדברי רבו הבעל שם טוב הקדוש, והבין כי הגיע עת פטירתו מהעולם.
מיד לאחר חג הסוכות, נפל רבי יעקב יוסף מפולנאה למשכב, ונסתלק לשמי מרום בכ”ד בתשרי תקמ”ב.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש ‘צידה’ לדרך לשבוע טוב ומבורך
קשה לנהוג בימי חופשה כפי שרגילים בימים רגילים, הבעל שם טוב הקדוש מביא עצה נפלאה, יסוד גדול בעבודת ה’:
כשאדם חושב לעשות מצווה, יצר הרע ינסה בכל כוחו למנוע אותו מקיומה, מה ניתן לעשות?
יצר הרע ינסה להפריע ולמנוע ממך לקיים מצוות בכל מיני דרכים ותירוצים, והעיקר שתתייאש מהמאבק איתו ותפסיד את המצוה. מה על האדם לעשות? על זה נאמר: “חישבתי דרכי”.
‘לא לשמא’ – לשתף את יצר הרע: שתף את יצר הרע בתחילת קיום המצוה, ההתחלה תהיה ש’לא לשמא’, ויצר הרע יראה שהוא שותף שלך, ויבין שלא מדובר במצוה ויעזוב אותך, ואז תמשיך לקיים את המצווה ל’שם שמים’, ועל זה נאמר:
“חשבתי דרכי” – חשב איך להתחיל את המצוה עם יצר הרע, ואז היצר יברח, ואז – “ואשיבה רגלי אל עדותיך”, ישיב רגלו – ימשיך את קיום המצווה – ל’שם שמים’.
“חישבתי דרכי” – הנאה גשמית: אומר ה’תולדות יעקב יוסף’: “חישבתי דרכי” – כאילו אקיים את המצוה להנאתי הגשמית, ואח”כ “ואשיבה רגלי אל עדותיך” – יקיים את המצוה ל’שם שמים’.
“חצות לילה אקום” – לצרכי: אומר דוד המלך בתהילים “חצות לילה אקום” – דוד המלך רצה לומר שאי אפשר לקום בחצות הלילה ‘לשם שמים’, ולכן: ‘חצות לילה אקום’ – לצרכי, אני מחשב כאילו אני קם לצרכי כי בזמן זה יצר השינה גובר, וקשה לקום לצורך מצוה, ואז כוחות גופי מתגברים על טבע האדם שרוצה לישון שינת חצות, ולאחר שאקום כבר אקיים את המצווה (תולדות יעקב יוסף פר’ חוקת).
אברהם אבינו עשה אותו דבר, שכתוב: “וילך איתו לוט” מלשון: “לוטה בשמלה” – איזה לבוש גופני, כדי שיצר הרע יניח לו לעשות את המצווה בשלמות.
“ואברכך” מתברך בממון ובנים, כדי שיודע שם ה’ בעולם: אברהם אבינו מתברך בממון ובנים, ו’אודיע טבעך בעולם – זהו הלבוש’. אבל, העיקר החלק הרוחני, כמו שרש”י כותב: “דבר אחר שאומרים אלוקי אברהם” – זהו העיקר.
הקב”ה ברך את אברהם בממון ובבנים וכו’, והשרה שכינתו עליו כדי שיברר את נשמות ישראל ויכיר להם מיהו ‘המנהיג לבירה’, וידעו שרק מלכות ה’ מולכת בעולם, ויקבלו עליהם עול מלכותו יתברך (היכל הברכה לקט אמרי פנינים).
שנזכה להכיר במלכות שמים, ונתברך בכל הברכות שהתברך אברהם אבינו, שבוע טוב עם שפע ברכות וישועות לכלל ישראל, אמן.
Post Comment