מה ה’ שואל מעמך כי אם לירא | 10 מעלות טובות ל”ירא שמים”
1.
ויקרא שמו אדם – יראת שמים אינה סתם תוספת מעלה באדם, אלא מי שיש בו יר”ש הוא ראוי לתואר אדם, ומי שאין לו יר”ש אינו אדם! גם אם יש לו תכונות ומעלות רבות, אינו קרוי אדם (רבי אלחנן וסרמן)
2.
האיזנו השמים – “יראת שמים” על שום מה? בבריאת שמים נאמר שהקב”ה גער בהם עד שנהפכן ליציבים וקרושים ומאז ועד סוף כל הדורות הם לעד קיימים, כך האדם ללמוד מהשמים משמעות הירא למאמר ה’ יתברך.
3.
תתחיל לדאוג – כשיש יראה – מה טוב, וכשאין ח”ו – פשיטא שצריך האדם להיות בפחד ובמורא. (בית אהרן)
4.
שאלה במקומה – “מה ה’ אלקיך שואל מעמך ” מה ה’ אלקיך’ – במה אני ה’ אלקיך, בזכות אילו מעשים טובים זכאי אתה שיקרא שמי עליך ? ‘שואל מעמך’ – זו השאלה שה’ אלקיך שואל מעמך (רבי נפתלי מרופשיץ זצ”ל)
5.
ע-כ-ש-י-ו – ‘ועתה’ ישראל מה ה’ אלקיך שואל מעמך, ה’ אומר לכל יהודי, מאי דהוה הוה – מה שהיה עד עכשיו היה, אולם ‘ועתה’ מעכשיו, תתחיל להתנהג כמו ש’ישראל’ צריך להיות נוהג. (ר”ב ממז’בוז’ זצ”ל)
6.
יום הדין – שאדם עולה ליתן דין וחשבון לפני הקב”ה הוא נשאל נשאת ונתת באמונה, קבעת עיתים לתורה וכו’ וזהו שאמר הכתוב ‘ועתה ישראל מה ה’ אלקיך שואל מעמך’, כלומר מכל השאלות שהקב”ה שואל מעמך ביום הדין, מה הוא העיקר, ‘כי אם ליראה’, הכל תלוי ביראה, כי רק אם יש לך יראת ה’ יש חשיבות לכל התורה ומצוות ומעשים טובים שאתה עושה.
7.
עולם הפוך ראיתי – שני דברים שהעולם עושים בהיפך ממה שצריך להיות. הנה פרנסה היא בידו של הקב”ה וכל אחד ואחד רודף אחר פרנסתו ומחשב לעצמו איך להרויח, ואינו משליך על ה’ יהבו, רק עוסק בפרנסתו בכל כחו יומם ולילה. ועבודת השי”ת תלויה ביד בשר ודם, כמ”ש ‘מה ה”א שואל מעמך כי אם ליראה’ וגו’, ואחז”ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, – משליך הכל על השי”ת, ורק מזכיר בפה בתפילה ותן בלבנו בינה וכו’ אבל אינו עוסק בזה כלל. יהפכו נא את הדברים וייטיבו לעצמם. (החידושי הרי”ם מגור)
8.
כסף קטן – מספרים שאחד בא לקבל “קבלה” על שחיטה מרב העיר שהיה צדיק וזהיר. אחרי כמה בחינות ונסיונות עדיין לא נתן לו הרב קבלה – את הסמיכה, פנה הלה ואמר לרב שימהר ויתן לו מבוקשו. א”ל הרב: ומה בדבר “מילתא זוטרתא”? המיועד מיהר והביא לו “כסף מצלצלין” – כספים קטנים, נשאר הרב מאובן והראה לו את הגמ’: מאי מילתא זוטרתא – הכוונה ליראת שמים.
9.
אחת שאלתי – על מאמר חז”ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, הכל בידי שמים – כל הבקשות שאדם שואל מה’ הן “בידי שמים”, או שתתקבל תפילתו או שלא, חוץ מיראת שמים – שאדם שמבקש אותה מיד יקבל.
10.
מבשרי אחזה – כשחלה ר’ יוחנן בן זכאי וכו’ א”ל יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם. כמו שאדם ירא שהבשר שלו והדם שלו לא יוזק כלל ולא יתקלקל, ושומר אותם מכל פגע, כן יהא מורא שמים עליכם לשמור כל נקודה ונקודה. (האמרי אמת)
Post Comment