Loading Now

הדף היומי בקיצור ובתמצות | בבא בתרא דף נט

הדף
היומי בקיצור ובתמצות | בבא בתרא דף נט

דף נ“ט – ע“א
צינור המקלח מים. חלון צורית ומצרית ועשוי לאורה. חזקת זיז.  
צינור שמקלח מים מגג לחצר חבירו ורצה בעל הגג לסותמו, י“א: שבעל החצר מעכב עליו ועל מנת כן הקניתי לך חצירי לשפוך שם מים שתקנה לי מימך להשקות בהמותי, וי“א: שאין בעל החצר מעכב שלא שיעבד לו מימיו אלא כל זמן שיהיו יורדים לחצירו. ’
והחוט המשולש לא במהירה ינתק‘ זה רבי אושעיא בן רבי חמא בן בנו של רבי ביסא, שרבי אושעיא ורבי ביסא אמרו דבר אחד שבעל החצר יכול לעכב על בעל הגג מלסתום מימיו שלא ירדו בחצר.
סולם המצרי שאין לו ד‘ שליבות שנתנו בחצר חבירו לעלות לגג אין לו חזקה, סולם צורי יש לו חזקה. חלון צורית [שראש אדם יכול להיכנס לתוכה] למטה מד’ אמות מקרקע הבית, בעל החצר יכול לעכב עליו לפתוח כיון שהוא גדול [וקבוע] ונמוך ויכול להסתכל ממנו לחצירו, ואם לא מיחה יש לו חזקה שלא היה בעל החצר מניח לעשות, ולכן אם בעל החצר רוצה לבנות כנגד החלון לאחר שהחזיק בעל החלון יכול בעל החלון לעכב.
חלון צורית למעלה מד‘ אמות אם בא לפתוח בתחילה, לרבי זירא: אין חבירו יכול לעכב שאינו מפסיד שלא חצוף שיעמוד על ספסל ויסתכל וכופים על מידת סדום וזה נהנה וזה לא חסר, ולרבי אילעא: יכול לעכב שחוששים שיעמוד על ספסל ויסתכל וזה נהנה וזה חסר, ’הלכה‘ כרבי אילעא, ולכו“ע אם פתח אין לו חזקה.
חלון מצרית [שאין ראשו של אדם יכול להיכנס לתוכה] אין לו חזקה גם למטה מד‘ אמות, ואם רוצה לפתוח לכתחילה אין חבירו יכול לעכב. חלון העשוי לאורה כגון שאין לו חלון מצד אחר יש לו חזקה, גם בחלון מצרית כיון שנעשה לקביעות והיה לו למחות וממה שלא מיחה מוכח שעשה ברשות.
דף נ“ט – ע“ב
משנה. מי שיש לו זיז טפח במשך ג‘ שנים על חצר חבירו לתלות עליו חפצים, יש לו חזקה ממה שלא מיחה בו בעל החצר, ואין בעל החצר יכול לבנות שם בניין לסתור הזיז.
החזיק בזיז טפח באורך ד‘ טפחים, החזיק להרחיבו ד‘ טפחים. הבא להוציא זיז טפח על חצר חבירו יכול בעל החצר למחות בו שלא להשתמש באוויר החצר, והוא בכלל זה נהנה וזה חסר כיון שיש לבעל החצר היזק ראיה מבעל הזיז.   
מי שיש לו זיז פחות מטפח על חצר חבירו אין לו חזקה, שהטעם שלא מיחה בו בעל החצר כיון שזיז פחות מטפח אין לו חשיבות, ואין בעל הזיז יכול למחות בבעל החצר מלהשתמש בזיז כיון שאין העליון ניזוק מראיית תחתון, ואע“פ שאין בעל הזיז יכול להשתמש בזיז בשעה שבעל החצר משתמש בו הלא בין כך יכול בעל החצר לחתוך, ואם בעל החצר מוחה בבעל הזיז, לרב הונא: יכול למחות בו משום היזק ראיה שיסתכל בשעת ההשתמשות ולא יהא נתפס כגנב שמפחד, לרב יהודה : אינו יכול למחות שאם יסתכל יהיה נתפס כגנב.
משנה. לא יפתח חלון גם לחצר שיש לו בו שותפות, הגם שבין כך אין בני החצר יכולים לעשות דברים צנועים בחצר, היינו רק כשעמד בפתח ועכשיו שיש לו חלון צריכים להימנע תמיד מעשיית דברים צנועים כיון שרואה דרך חלון, או משום שעכשיו צריך להימנע מעשיית דברים צנועים גם בביתו.
פתח חלון לחצר השותפים בפניהם ושתקו וטען שעשה כן ברשותם, לרבי ישמעאל ב“ר יוסי הוא חזקה מייד ’להלכה‘ אין חזקה פחות משלוש שנים.

Read More

Post Comment