Loading Now

הדף היומי בקיצור ובתמצות | בבא בתרא דף נו

הדף
היומי בקיצור ובתמצות | בבא בתרא דף נו

דף נ“ו ע“א
שדות של גר שאינן מסוימות במיצריהן לרבי יוחנן כל שקורין שדה אחד בלשון יחיד ולא שדות פלוני קנה הכל במכוש אחד ]ועי‘ שיטת רב ושמואל נ“ד
עשה [אילן] החצובה מפסיק בין שדות הגר, וחשיבותו הוא לענין מיצר שבו חלק יהושע הארץ בין שבט לשבט ובין איש לאיש מפני ששרשיו יורד ויונק .
לא מנה יהושע אלא עיירות שעל הגדולים להראות תחומי ארץ ישראל.
כל הז‘ עממים שהראהו הקב“ה למשה בשעת מיתתו חייבים במעשר ולא קיני קניזי וקדמוני.
שנים שבעידו שאחד אכל ג‘ שני חזקה ונמצאו זוממים משלמים להמרא קמא כל מה שרצו להפסידו, וקרקע שלו יטול מן המחזיק.
דף נ“ו ע“ב
כת אחד מעיד שאכל המחזיק שנה ראשונה כת שניה שאכל שנה שניה כת שלישית שאכל שנה שלישית ונמצאו כולם זוממים, לחכמים כל כת תתן שליש, לר“ע הואיל ואין שני עדים מעידים על כל הג‘ שנים אלא כל כת על שליש החזקהיש חסרון בעדותן ממה שכתוב ’על פי שני עדים יקום דבר‘ היינו דעל פיהם יקום דבר שלם ולא חצי דבר.
עדים המעידים על סימני גדלות שניים אומרים אחד בגבה ושנים אומרים שער אחד בכריסה, גם לחכמים יש בעדותן משום חצי דבר, דב‘ שערות אין מועילין אלא כשהן יחד בבת אחת ועדים יכולים לראות שניהם בבת אחת וכשכל כת מעיד על שער אחת מעידים על חצי סימני גדלות, אבל ג‘ שני חזקה אין יכולים לראות אלא בזה אחר זה וכל שנה חשיב דבר שלם לעצמו.
שני עדי חזקה אחד אוכל שאכל חטים ואחד אומר שאכל שעורים הוי חזקה, כיון דיש לנו עדי חזקה על אותן ג‘ שנים ואין מבינין יפה בין קמת חטים לקמת שעורים, אבל אם עד אחד מעיד שאכל שנה ראשונה ושלישית וחמישית והשני מעיד שאכל שנה שניה רביעית וששית לא הוי חזקה דכל אחד אינו מעיד שהחזיק ג‘ שנים רצופים [א‘ העיד שאכל ראשונה שניה ושלישית והשני העיד שאכל רביעית חמישית שישית, לפי רבי יהושע בן קרחה הוי חזקה דכל אחד מעיד ג‘ שני חזקה ומצטרפים, מהרש“א בפירוש שיטת הרשב“ם]
 ג‘ אחים שכל אחד מעיד שאכל שנה אחת ואחד מצטרף עם כולם לחכמים הרי אלו ג‘ עדויות וכשרים ואין פסול קרוב בעדות אחת, ואף על פי כן הן עדות אחת להזמה דאין כת אחת ניזמת עד שיזומו כל הג‘ כתות.

Read More

Post Comment