Loading Now

הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי | אחד ליום – על מקום אחד בבית המקדש מאמר ראשון

הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי | אחד ליום – על מקום אחד בבית
המקדש מאמר ראשון

אלף תשע מאות חמישים ושש. כן זהו המניין המקובל לספירת השנים מיום שנחרב בית המקדש. קרוב לאלפיים שנה יהודים מצפים בעיניים כלות לבנייתו ורגע המיוחל בו יבוא לא יאחר האדון אל היכלו ויגאל את עמו בגאולה השלמה ובניין ירושלים.
אך הצפייה לגאולה אינה עניין של המתנה סתמית זה אינו הזמן לחיבוק ידיים וציפייה בחוסר מעשה. וכבר חז”ל למדנו מה וכיצד נעשה כדי לקרב את בניין הבית בפועל ממש.
הלימוד בזמן שאין בית המקדש
לעולם זאת על ישראל, ר’ יוחנן אמר העוסקים בדיני עבודה מעלה עליהן הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהן. וכן כתב במדרש תנחומא: אמר לו הקב״ה ליחזקאל ובשביל שבני נתונים בגולה יהא בנין ביתי בטל, אמר לו הקב״ה גדול קרייתה בתורה בבניינה, לך אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה ובשכר קרייתה שיתעסק ולקרות בה אני מעלה עליהן כאילו הן עוסקים בבניין הבית וכו’. ומי שעוסק בתורת עולה כאילו מעלה עולה ומקריבה לפני הקב״ה.
אחד ליום
נמצאים אנו בימי תשעת הימים – והזמן מבקש תפקידו ובעצה טובה של ידיד נעלה כאן מידי יום ביומו קווי מתאר כללים על ‘מקום אחד’ מבית המקדש היכן היה ממוקם ולמה היה משמש בקודש כפי שמצוין במסכת מידות.
מקומות השמירה של בית המקדש.
מצוות עשה מן התורה שיהיה שמירה בבית המקדש, ואף על פי שאין שם פחד מאויבים ומליסטים, אלא השמירה היא לכבוד וגדולת. אינו דומה ארמון שיש עליו שומרים, לארמון שאין בו שומרים. (רמב”ם)
הכוהנים שומרים בשלשה מקומות, והלויים בעשרים ואחד מקומות. סך הכל יש עשרים וארבע מקומות שמירה.
בית אבטינס
מקום השמירה הראשון של הכוהנים הוא בבית אבטינס. אותה לשכה על גבי שער המים בדרום העזרה, אשר בלשכה זו כותשים ומכינים את סממני הקטורת ובבית המקדש השני היה מכתשת עבור הבשמים לקטורת, עשויה מנחושת, שנשארה מימות משה רבינו. ליד לשכה זו יש מקווה, על גבי השער.
לבית אבטינס, יש שני פתחים, פתח אחר לעזרה ופתח אחר לחוץ, ולכן חציו קודש וחציו חול. בחלק הקודש מכינים את הקטורת שכל מעשיה צריכים להיות בקודש ובחלק החול שומרים הכוהנים. המקווה שליד בית אבטינס פתוח רק לחול, ולכן הוא חול.
משפחת אבטינוס
‘אבטינס’ נזכרו במשנה שקלים שהיו ממונים במקדש על מעשה הקטורות, והיה להם לשכה מיוחדת למעשה הקטורת שהייתה נקראת לשבת בית אבטינוס ובחז”ל של בית אבטינוס לא רצו ללמד על מעשה הקטורת. ששלחו חכמים והביאו מאלכסנדריא של מצרים אומנין אחרים אך החדשים לא ידעו איך להעלות עשן כמותם, והוצרכו חכמים לכפל שכרן של בית אבטינוס וכששאלום מה ראיתם שלא ללמד, והשיבו יודעין היו של בית אבא שבית זה עתיד ליחרב ושמא ילמוד אדם שאינו מהוגן וילך ויעבוד ע”ז בכך, ועל דבר זה מזכירים אותן לשבח, שמעולם לא יצתה כלה מבושמת מבתיהם וכשנושאין אשה ממקום אחר מתנין עמה שלא תתבסם וכו’.

Read More

Post Comment