תענוג צרוף שמרפא את האוזן והלב // ביקורת אלבום
כחלק מה”מאבק” שפתחתי למחיקת מוזיקה ווקאלית גרועה משרתי תחנות הרדיו החרדיות, אני שמח להצביע על אלבום ווקאלי חדש נוסף, שיעזור לפלייליסטים שלנו להישמע טוב יותר, גם בימים בהם לא שומעים מוזיקה רגילה. אין שום סיבה להמשיך לשמוע את המוזיקה הגרועה שעדיין משמיעים לפעמים ברדיו, זה כבר לפעמים ממש גובל בפשע לאוזניים ואולי שמו של האלבום החדש מסמל את התרופה – “מנגינות מרפא”.
>> למגזין המלא – לחצו כאן
אולי לא כולכם שמתם לב לתופעה הזו, אבל בשנתיים האחרונות אחד מיצרני המוזיקה הכי בולטים במוזיקה היהודית הוא ארגון “תודה לך השם” של האחים בלומשטיין מארה”ב. מחלקת המוזיקה של הארגון בניהולו המוזיקלי של הפסנתרן והמעבד המוכשר מנדי פורטנוי, הוציאה בשנה האחרונה כעשרה אלבומים ואין סוף סינגלים חדשים עם מיטב הזמרים והיוצרים במוזיקה היהודית כולל אברהם פריד, אלכס קלייר, מתיסיהו, שרולי גרין, מאיר גרין ועוד רבים.
לא מדובר במוזיקה מסחרית רגילה, הארגון פועל בצורה שונה לחלוטין. ב’תודה לך השם’ מוציאים גם מוזיקה פחות מסחרית עם כוונות שונות לגעת במאזינים בזמנים שונים כדי להודות להשם על כל הטוב שיש לנו ולהתחבר אליו בצורה עמוקה יותר. אין הגיון כלכלי ביצירה המוזיקלית שלהם ולכן קל לי להאמין להם שהכוונות אמתיות וכנות.
בשל שלושת השבועות, הוציאו ב’תודה לך השם’ אלבום אוסף ווקאלי חדש ומרגש עם 11 ממיטב השירים שלהם שיצאו בשנה האחרונה, בגרסאות ווקאליות – “Healing Melodies” – “מנגינות מרפא”. חלק מהשירים כבר יצאו כסינגלים בעונות הווקאל הקודמות, אך חלקם חדשים לגמרי בגרסה הווקאלית כולל שיר אחד חדש לחלוטין – “חזון”, בביצועו של שלומי קאופמן שחותם את האלבום.
על העיבוד וההפקה הווקאלית אחראים המעבד הווקאלי מורדי ויינשטיין, שאחראי בעונת הווקאל הזו גם על האלבום “הכל קול” של חזקי וייס עם גדולי הזמר החסידי, עליו כתבתי בשבוע שעבר. לצד המעבד והמפיק המוזיקלי הקבוע של ‘תודה לך השם’- מנדי פורטנוי.
אז כמובן אל תפספסו את “מאמע” המרגש, בביצועו של גדול הזמר החסידי, אברהם פריד, “מבקשי השם” הנהדר של ג’ואי ניוקם המקסים, “ברכת הדיוט” שמשלב את מנגינת ברכת כהנים המסורתית בביצועו של שרולי גרין ו”אין זו הסתרה” של מנדי ווארש, אחד מהכוכבים שהתפרסמו בשנה האחרונה באמצעות “תודה לך השם”. בהמשך לוויכוח הלא נגמר, האם ווקאלי אמור להישמע מאד ווקאלי או יכול גם להישמע כמעט כמו מוזיקה רגילה עם האפשרויות הדיגיטליות שעומדות היום לטובת המפיקים, ב’תודה לך השם’ בחרו באופן מוצהר באפשרות הראשונה. מדובר בעיבודים ווקאליים שמרניים ומאופקים למדי.
ויינשטיין שאותו הכרנו לראשונה כאחד מהזמרים הבולטים בלהקת הווקאל האמריקאית המובילה “SIX13”, ביצע כנראה לבקשת המפיקים עיבודים מאד סולידיים, כמעט בלי עיבודים דיגיטליים לקולות האנושיים. זה ווקאלי שברור שהוא ווקאלי, אך עדיין מדובר בעבודה מקצועית שכיף לשמוע. לסיכום, “מנגינות מרפא” הוא אלבום ווקאל מצוין ומושקע, כזה שיתאים לכל אוזן גם של כאלו שמחפשים מוזיקה ווקאלית עשירה ומגוונת, אך גם לכאלו שרוצים מוזיקה ווקאלית שלא מתחכמת יותר מידי מבחינת הסאונדים והניסיון להידמות יותר מידי למוזיקה רגילה.
הכמות האדירה של החומרים המוזיקליים שזורמים מ’תודה לך השם’ גורמים לנו לפעמים לפספס פנינים מוזיקליים, שחלקם מקבלים שוב מקום בגרסה הווקאלית ומזכירים למאזינים איזה שירים יפים הם. היה לי כיף מאד לחזור לכמה מהשירים ואף לשמוע אותם כאילו מחדש בשימת לב מחודשת.
תענוג צרוף ואכן מרפא את האוזן והלב.
>> למגזין המלא – לחצו כאן
להערות, הארות ורשימות חיסול ווקאליות: [email protected]
Post Comment