רבי נחמן על הפרשה מסביר: איך מבעירים את ‘אש’ האהבה
רבי נחמן – פרשת מטות
ליבון הלב – להבעיר את ‘אש’ האהבה
המשיח קרוב יותר מתמיד…
הקב”ה נותן לכל אחד ניסיונות קשים באמונה, ובודק:
‘מי לה’ אלי’ – מי נשאר נאמן לו, על ימים אלו נאמר:
“יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים… והמשכילים יבינו” – ואיך יהיה הברור?
“והבאתי את השלישית באש, וצרפתים כצרוף את הכסף, ובחנתים כבחון את הזהב… מי שלא מרגיש זאת, כנראה נרדם בעמידה…
איזה תיקון אתה בוחר?
הגעלת ‘כלי’ נעשית כפי השימוש ב’כלי’, וזה:
“כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָּאֵשׁ – תַּעֲבִירוּ בָּאֵשׁ”.
‘כבולעו כן פולטו’ – כלי שבולע באש, גם – טיהורו באש.
הקב”ה נותן לכל אחד אפשרות לבחור, באיזה צורה לברר וללבן את עצמו.
יש לך ניסיון קשה ש’שורף’ את ליבך – כמו ‘אש’?
התיקון – ניסיון קשה כמו ‘אש’
דווקא ניסיון ששורף את הלב כמו ‘אש’, מביא לתיקון האדם, אומר מוהרנ”ת:
“אֲשֶׁר יָבוֹא בָאֵשׁ, תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ – וְטָהֵר, וְהוּא מְכַלֶּה אֶת הַזֻּהֲמָא” (ליקוטי הלכות או”ח, הל’ נט’ ידים).
ניסיון ש’שורף’ כמו אש, יכול להיות ‘קצר וקולע’… אך – מטהר את האדם.
לא רוצה ‘תיקון’ באש! יש עוד אפשרות?
קשה לעמוד בניסיון שורף כמו ‘אש’, ולכן, הקב”ה נותן אפשרות יותר עדינה וקלה לתיקון, והיא – ע”י ‘מליחה’, אומר מוהרנ”ת:
“בְּחִינַת הַמְּלִיחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת – הִתְקַשְּׁרוּת לְהַצַּדִּיק”.
התקשרות לצדיק – דרך נעימה וקלה לזיכוך האדם
מי שקשור לצדיקי הדור, לומד את הדרך איך לעבוד את הקב”ה מתוך חיזוק קשרי האהבה עימו, הצדיק מלמד איך להזדכך ולתקן את עצמך מתוך רצון הלב, עד שאור ה’ מאיר בנשמה, ומיום ליום מתגבר בך החשק לבטל רצונך ולעשות רצון ה’.
הקשר לצדיק נמשל למלח שמכשיר את הבשר, כי:
הצדיק כמו ‘מולח’ את האדם – ומטהרו! וזה יקל יותר מלהישרף ב’אש’…
צדיק אמיתי יודע לסלול לאדם דרך לטיהור הלב למי שמקורב אליו, וכך, האדם מגיע לתכלית בריאתו – טהרתו ותיקונו! (ליקוטי הלכות יו”ד, הל’ מליחה).
קשה להתקשר לצדיק אמיתי?
הקשר עם צדיק אמיתי, מפוררת את הגאווה בשלבים…
פתאום האדם מבין, עד כמה הוא לא מבין ויודע…
ההתבטלות לצדיק, גורמת להכנעה והרגשה שאתה – בטל ומבוטל!
הקשר ואהבה לצדיק, גורם לך מבטל רצונך מול עצותיו, כי:
“עיקר ההתקשרות הוא – אהבה; שיאהב את הצדיק אהבה שלמה, שיהיה נפשו קשורה בנפשו” (ליקוטי מוהר”ן, קל”ה).
ביטול הדעת, מביא לקבלת – ‘דעת’ עליון
ביטול הדעת העצמית, עוזרת להתחבר לַדַּעַת וְלַשֶּׂכֶל האלוקי:
מי שמקושר לצדיק אמת – יודע על מה מדובר…
נסה להתחיל בסיפורי שבח הצדיקים, זה מרומם את הדעת ומאיר את הנשמה, כפי שאומר רבי נחמן:
“כשמשבחין ומפארין את הצדיקים – נתרומם הדעת” (ליקוטי מוהר”ן ח”א, כט’).
החיבור לצדיק גורם לאדם שכל רצונו אמיתי יהיה רק לעשות נחת רוח ושעשוע לקדוש ברוך הוא, ולכן, הצדיק הוא:
“בְּחִינַת בְּרִית מֶלַח” – פועל באדם, כפי שהמלח פועל על הבשר:
“וַאֲזַי מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ – בְּחִינַת מִלְחָא, בְּחִינַת תִּקּוּנִים – לְהַמְתִּיק מְרִירוּתוֹ”.
איך המלח מכשיר את הבשר?
המלחת הבשר – שואבת מהבשר את הדם, כמו שצליית בשר על האש מביאה את הבשר להרתחה פנימית, וכך, מכשירה ומתקנת את הבשר.
המלחת הבשר – ממתיקה את מרירות הבשר.
דבר דומה קורה למי שקשור לצדיק אמת, תיקונו ע”י המלחתו, בבחינת ‘ברית מלח’: המלחתו – מתקנת וממתיקה אותו.
דברי האמת החמים של צדיקי האמת – ממתיקים את הלב!
והלב מתחיל לבעור לעבודת ה’ ב’אש’ קודש, במקום לבעור באש ‘זרה’…
הלב מתעורר – ומתלהב לקדושה
דיבורי אמונה – מבעירים את הלב ומביאים לטהרתו, והלב מפסיק ‘להתלהב’ לרצון שאינו רצון ה’, או דבר ש’מקרר’ את הלב מאהבת ה’, וכך:
הלב מזדכך ומגיע לטהרתו, ובוער כמו בשעת ‘נעילה’ – זמן שאף אחד לא רוצה לחטוא…
‘לך אמר ליבי’ – את פניך ה’ אבקש
כשהלב מתחמם ומרגיש קרבת אלוקים, הפה רוצה להוציא דיבורים חמים לה’ יתברך, וכך הלב מתחדש ומטהר, ושיחה זאת היא בגדר:
“לְךָ אָמַר לִבִּי”, מפרש רש”י: ‘לְךָ – בִּשְׁבִילְךָ וּבִשְׁלִיחוּתְךָ’.
שיח הלב בדברי פיוס וריצוי לה’ יתברך – מביא לטהרת הלב.
אומר מוהרנ”ת: “אָמַר לִי לִבִּי – שֶׁכָּל הַדְּבָרִים שֶׁהַלֵּב אוֹמֵר:
הֵם דִּבְרֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַמָּשׁ, וְהוּא בְּחִינַת – רוּחַ־הַקֹּדֶשׁ”.
וכך, רצון האדם מתחדש, ומוסיף לבקש:
“בְּתַחֲנוּנִים וְדִבְרֵי רִצּוּיִים חֲדָשִׁים. וְלִזְכּוֹת לָזֶה, צָרִיךְ – טָהֳרַת הַלֵּב” (ליקוטי מוהרן, קנו).
הלב כבר לא – נקרע לשניים!
כשהלב ניטהר, הוא מתחדש בדבר נפלא:
שלא ניתן להסביר, אפשר רק לנסות להרגיש…
דיבור חדש יוצא מהלב, ומגלה את רצונו האמיתי, את:
הכיסופין להתחבר לשורשו, לשורש ואור הנשמה האמיתי, ומרגיש את מתיקות: “ואני קרבת אלוקים – לי טוב”…
רק תתחיל, והקב”ה יסייע לך, ותכניס בך חיות חדשה, וזה:
“לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים” – הרצון האמיתי לטהרת הלב מביא להרגיש:
“וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי”.
לעורר את הלב ע”י – תנועת השכל
תחשוב על גדלות ורוממות ה’, שברא שמים וארץ, ומחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, תחשוב על יופי הבריאה, ויתעורר בך רצון לחדש את קשרי האהבה עם מלך רם ונישא, וכך:
תנועת השכל, תוליד – חמימות הלב.
תודה ותהלל על הטוב בחייך, וליבך יתעורר, אומר מוהרנ”ת:
“וְהַכְּלָל, שֶׁתְּנוּעַת הַשֵּׂכֶל מוֹלִיד חֹם בַּלֵּב”!
והתוצאה: “כִּי ע”י חֲמִימוּת הַלֵּב, ע”י זה – מְגָרֵשׁ רוּחַ הַטֻּמְאָה”.
מסכם מוהרנ”ת במתק לשונו:
“ע”י הַתְּנוּעָה מוֹרִיד חֲמִימוּת – וּבוֹעֵר לִבּוֹ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ”.
רוצה לטהר את ליבי – עזור לי!
תהליך טיהור הלב מתרחש עתה לנגד עינינו, יש התחדשות בכל הארץ – בצפון ובדרום, ציציות ותפילין…
כי רק אתה מבין איך לגשת ללב שלי…
לרכך ולמחוק כל כתם שבי, לטהר ליבי לעובדך באמת:
האם טטהר את ליבי באש או בברית מלח… והעיקר:
שליבי יהפוך מלב אבן – ללב בשר!
“וצרפתים כצרוף את הכסף, ובחנתים כבחון את הזהב”!
“לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים… וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי”
“פתאום יבוא אל היכלו, האדון אשר אתם מבקשים”.
שנזכה – אמן!
Post Comment