קנאות של אהבה – בדור הגאולה
“פינחס זה אליהו מבשר הגאולה”
מה הסיפור של פינחס שהופיע אחר כך בדמותו של אליהו?
למה דווקא הוא מבשר הגאולה?
ומה הלקח לדורינו, דור הגאולה?
“בקנאו את קנאתי”
כאשר בני ישראל חטאו וכשלו עם בנות מדין, יצא הקצף מאת ה’. “ויעמוד פינחס ויפלל (עשה דין – פילול מלשון פלילי) ותיעצר המגיפה”.
מעשהו של פינחס (הריגת זמרי וכזבי) היה מסירות נפש מכמה היבטים:
א. מבחינה פיזית גשמית היו יכולים בני שבט שמעון להרוג אותו.
ב. גם מבחינה רוחנית הרי הבועל ארמית קנאין פוגעין בו” זו “הלכה ואין מורין כן”. הוי אומר: זה לא מצוה שגרתית. יש בהלכה זו מימד רוחני נשגב (מעל ההלכה הקונבציואנלית) והיא לא תמיד נהירה וחלקה. במקרה שלנו, אפילו משה רבינו לא תפס רומח כדי להרוג את זמרי, ולמרות שכל גדולי התורה החרדים והדתיים ישבו ושתקו, פינחס הסתכן והתעלה בתוך נפשו פנימה, הוא יצא מתוך כל המסגרות הדתיות בכדי לקנא את קנאת ה’.
ג. וגם אם פינחס פינחס לא שילם על כך בחייו, אבל “היו השבטים מבזים אותו, הראיתם בן פוטי זה . . שהרג נשיא שבט בישראל”. ביזיונות הוא עבר . .
מסירות נפש זו הנקודה של פינחס.
אבל, קנאות היא מטילה אימה, היא מבהילה ומרחיקה יהודים.
אמנם כוונתו של פינחס היא רק לשם שמים, אבל סוף סוף זוהי קנאות.
לכן העניק לו ה’ “ברית כהונת עולם”.
גם שכר על המסירות נפש, וגם תיקון על הקנאות.
השכר שהוא יהיה כהן איש חסד, ממנו יצאו כל הכוהנים הגדולים במשך הדורות, לעמוד ולשרת לפני ה’.
והשכר הזה הוא גם התיקון על הקנאות, הוא יהיה איש חסד המברך את עם ישראל באהבה.
זה בדיוק הסיפור של אליהו הנביא, הוא הרג את כהני הבעל (כהני עבודה זרה) בקנאות.
הוא עשה זאת לשם שמים, וכאשר איזבל רצתה להרוג אותו הוא ברח, הוא הגיע להר סיני, ושם ה’ שואל אותו “מַה לְּךָ פֹה אֵלִיָּהוּ”? והוא עונה: “קַנֹּא קִנֵּאתִי לה’ אֱלֹקֵי צְבָאוֹת כִּי־עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל”.
הוא קינא לשם שמים, היה אכפת לו באמת. אבל זוהי קנאות גבוהה ומרתיעה, כדי לקרב את עם ישראל צריך לרסן במדה ראויה את הקנאות הקדושה.
גם אליהו כפינחס, הקב”ה העניק לו שכר שהוא תיקון:
השכר – מהיום תסתובב בכל ברית מילה.
התיקון – אתה תראה בעיניים שלך שעם ישראל לא עזב את הברית.
בדיוק בגלל זה הוא מבשר הגאולה, מהות הגאולה היא לחבר את עם ישראל שיעבדו את ה’ באהבה.
בגאולה לא יהיה יצר הרע.
וליתר דיוק והסבר: הקב”ה יתגלה בעולם, האור הבהיר האלוקי יפעפע ויפציע מתוך כל חלק בבריאה, העולם כולו יצעק אלוקות, “וראו כל בשר כי פי ה’ דיבר”.
בכזה מצב ההתמודדויות (יצר הרע) ייעלמו, התורה ומצוות יזרמו באופן הכי טבעי שיש מתוך כל יהודי וכל אדם, כל יצור וכל העולם.
זה המשמעות “אבן מקיר תזעק, וכפיס מעץ יעננה” כביאור חז”ל שאם יבוא אדם לקטוף תאנה בשבת, תצעק התאנה “שבת היום”. כלומר: כל חלקיק בבריאה ירגיש ויבין את מקומו ותפקידו, ויסייע לשאר חלקי הבריאה לממש את עצמם ותפקידם.
**
שאלו את הרבי מליובאוויטש:
האם אתה קנאי?
מה הקנאות שלך?
ענה הרבי הגדול:
יש לי קנאות, שגם אם יהודי חלילה נמצא במסיבה של גויים, וחוגג את חג המולד, יש לי קנאות קדושה, לדאוג לו שגם הוא יאכל בשר כשר.
ליובאוויטש זו מילה ברוסיה שמשמעותה היא אהבה (“ליובא” ברוסית היא אהבה, בדומה לאנגלית “לאַב”).
הרבי לימד אותנו ללכת במדת הקנאות,קנאות של אהבה, קנאות במצוות אהבת ישראל, “אוהב את הבריות – ומקרבן לתורה”.
עומדים אנו בימי בין המצרים, בית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם, והוא ייבנה בגלל אהבת חינם.
בקנאות של אהבה,
נקרב כל יהודי לתורה,
וכך יפציע עלינו אור הגאולה.
בקרוב ממ”ש!!!
לע”נ אבי מורי, ר’ אליהו ב”ר אשר ז”ל.
לתגובות והארות: [email protected]
שבת שלום.
Post Comment