רבי נחמן מסביר: מדוע הקב”ה אמר למשה רבינו לעשות גורל?
רבי נחמן – פרשת פנחס
למה לעשות גורל?
הקב”ה אומר למשה רבנו, שכאשר יכנסו לארץ:
יחלקו את הארץ לשבטים עפ”י – גורל!
היגיון הבריא אומר, שבכניסה לארץ ידונו איזה נחלה מתאימה לכל שבט:
מה הקב”ה רוצה שנלמד מחלוקת הארץ – דווקא עפ”י גורל?
מה ה’פור’ הגורל – מבטא?
בפורים הפילו גורל: “וּבִשְׁבִיל זֶה הִפִּיל פּוּר הוּא – הַגּוֹרָל”.
מסביר מוהרנ”ת מה מהות ה’פור’ – הגורל:
“גּוֹרָל דִּקְדֻשָּׁה, זֶה בְּחִינַת, בֵּרוּר הַמְדַמֶּה – בַּקְּדֻשָּׁה”.
ומסביר מתי צריך דווקא להפיל ‘פור’ – לעשות גורל:
“כִּי גּוֹרָל הוּא דָּבָר שֶׁאֵין מְבִינִים, כִּי בְּכָל מָקוֹם שֶׁאֵין יְכוֹלִין לְהָבִין – בְּדַעַת וְשֵׂכֶל לְמִי מַגִּיעַ הַדָּבָר הַזֶּה – מַטִּילִין גּוֹרָל”.
כשאתה לא יודע בשכל מה ההחלטה הנכונה, זה הזמן להטיל גורל! כי גורל הוא:
סילוק הדעת – ו’העדר’ השכל!
הדמיון – היפך הדעת!
תעצום עיניים ותדמיין את חופשתך הקרובה, כשאין לך שקל לשלם עליה… ובדמיונך אתה גולש בהרי האלפיים… ולגמרי מנותק מהשכל וכל היגיון, הפנטזיה שלך מוכיחה:
שכל דבר שנוגד את השכל והיגיון, הוא – דמיון!
מוהרנ”ת מגדיר את הגורל:
“בִּבְחִינַת הֶעְדֵּר הַדַּעַת, שֶׁזֶּהוּ – בְּחִינַת כֹּחַ הַמְדַמֶּה”.
הקב”ה רצה שיחלקו את הארץ בלי חישובי השכל, אלא ע”י:
גורל בקדושה, שהוא – גבוה מעל גבוה מהשכל!
וזה בבחינת: “אַךְ בְּגוֹרָל יֵחָלֵק אֶת הָאָרֶץ” (בְּמִדְבַּר כו).
טיהור הדמיון – מקרב אותך לאמונה
הדמיון ‘עובד’ שעות נוספות… ו’מייצר’ רעיונות… עד בלי די, ולכן:
צריך לברר את הדמיון!
אל תיתן לדמיון לסחוף אותך למקומות לא נכונים – יש פתרון!
רבי נתן אומר, שבכח קדושת א”י:
לברר את הדמיון, שיהיה – יותר טהור!
וע”י זה, ניתן לזכות: “לֶאֱמוּנַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם”.
דמיון לא מבורר או חסר גבולות – ‘מטייל’ במחוזות לא נכונים, ומחליש את האמונה, וגורם להשכיח ממך – שהכל נעשה עפ”י כח עליון, כוחו של :
מלך העולם – הכח האמיתי שמנהל את כל העולם לבדו!
א”י שייכת לקב”ה, והוא החליט איזה נחלה יקבל כל שבט, ואין צורך להבין את השכל האלוקי, כי:
השכל האלוקי הוא – השכל מעל השכל, הוא – האמונה בבורא עולם!
גורל – למעלה מטעם ודעת!
אף אחד לא יודע איזה נחלה מתאימה לו, ולכן, אומר מוהרנ”ת:
“כִּי אִם ע”י הַגּוֹרָל שֶׁהוּא לְמַעְלָה מֵהַדַּעַת”.
“צִוָּה ה’ יִתְבָּרַךְ לַחֲלֹק א”י בְּגוֹרָל דַּיְיקָא, שֶׁהָיָה עַפִּ”י:
רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁהִוא בֵּרוּר הַמְדַמֶּה”.
הגורל – מעבר להיגיון והשכל, ונראה – מקרי לחלוטין.
מכירים את אלו, שקנו כרטיס הגרלה על דירה דקה לפני סיום מכירת הכרטיסים? ודווקא הם – זכו בדירה? בקרוב אצלך ואצלי, אמן!
הם לא פעלו מתוך השכל, ולא חשבו יותר מידי, הם קנו את הכרטיס מתוך אינטואיציה, בלי להבין למה…
‘יד ה’ גרמה להם לקנות כרטיס, בהחלטה של ‘רגע’, כך:
הקב”ה כיון את צעדיהם, כדי שיעשה רצונו – להביא להם דירה, והם – יעלו בגורל!
כששומעים תוצאות של ההגרלות, האמונה מתחזקת, וזוכרים:
ריבון העולמים, ידעתי כי הנני בידך – כחומר ביד היוצר!
כי אתה היחיד, שעשה עושה ויעשה – לכל המעשים!
וזה מה שאומר מוהרנ”ת:
“שֶׁמַּאֲמִינִים שֶׁהַגּוֹרָל הִיא, מֵה’ יִתְבָּרַךְ – לְבַד!”.
ולכן, גם על חבל ונחלה, ניתן – לעשות גורל ולחלק כרצון ה’.
איך מתאימים נחלה – לשבט?
אם ראשי השבטים, היו דנים בחלוקת הארץ עפ”י השכל וההיגיון, יתכן שהיו – טועים ונכשלים! מסביר מוהרנ”ת:
“שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְשֵׂכֶל אֱנוֹשִׁי, שֶׁיּוּכַל לְהָבִין וּלְהַשִּיג חֲלֻקַּת א”י”.
ולכן, חלוקה עפ”י גורל, מוכיחה – אמונה ובטחון בקב”ה! כי:
“קְדֻשַּׁת א”י גָּבֹהַּ מְאֹד – בְּתַכְלִית הַמַּעֲלָה”.
ראשי השבטים – האמינו בקב”ה, והיו שלמים עם תוצאות הגורל!
לא היה להם שאלות וקושיות על התוצאות, ולא חיפשו שכל והיגיון בתוצאות ההגרלה (ליקו”ה או”ח, בר’ הריח ובר’ ההודאה, הל’ ד’).
האמונה – השלמות האמיתית!
אומרים: במקום שנגמר השכל, שם – מתחילה האמונה!
האמונה היא – השכל מעל השכל!
הם הבינו, שלא ניתן לסמוך על – השכל וההבנה.
הם היו ‘שלמים’ – באמונה! כי:
“אֱמוּנָה הִיא בְּחִינַת – כֹּחַ הַגָּדֵל וְכֹחַ הַצּוֹמֵחַ, וְהִיא בְּחִינַת אֲרִיכוּת אַפַּיִם.
הַיְנוּ, כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ אֱמוּנָה בִּשְׁלֵמוּת, הוּא – גָּדֵל וְצוֹמֵחַ בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ!
(ליקוטי עצות, אמת ואמונה, לד’).
ה’גורל’ הוא – מציאות ורצון ה’!
מסיים מוהרנ”ת, ואומר:
“שֶׁהַגּוֹרָל אֵינוֹ מִקְרֶה חַ”ו, אוֹ עַפ”י אֵיזֶה מַעֲרָכָה מִמַּעֲרֶכֶת הַמַּזָּלוֹת חַ”ו”.
הגורל הוא מהקב”ה, שמהווה ומחיה את הבריאה בכל רגע ורגע!
והוא היחיד שקובע מה יעשה עימנו בכל רגע ומצב:
“רַק הַכֹּל מֵה’ יִתְבָּרַךְ לְבַד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב:
“בַּחֵיק יוּטַל אֶת הַגּוֹרָל, וּמֵה’ כָּל מִשְׁפָּטוֹ” (מִשְׁלֵי טז’).
הגורל – השגחה פרטית נפלאה!
הקב”ה אינו מסיר את השגחתו מהאדם לרגע!
הוא נותן כל אחד את מה שהכי טוב עבורו.
ואם תאמין בזה באמת, תרגיש:
כל נחלה שתקבל בכל תחום בחיים, יהיה בבחינת:
“אף נחלת שפרה עלי”.
נחלתי – תמיד יפה וטובה.
שנזכה, אמן!Read More
Post Comment