Loading Now

בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי | 10 עובדות נפלאות מרבי יואל טייטלבוים מסאטמר זצ”ל בעניין קנאות לדבר ה’

בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי | 10 עובדות נפלאות מרבי יואל טייטלבוים מסאטמר זצ”ל בעניין קנאות לדבר ה’

1.
יש שכר | הנני נתן לו את בריתי שלום – בתורה מובא מעשה הקנאות של פנחס בסוף פרשת בלק ואילו השכר שפנחס קיבל מובא בתחילת פרשת פנחס מדוע ביאר רבי יואל לפני שנותנים שכר על מעשה קנאות ממתינים במשך שבוע כדי לבדוק שזה אכן נעשה לשם שמים.
2.
24/7 | בשנת תשל”ב, אחרי פטירתו של הרב דוד יונגרייז, ראב”ד העדה החרדית, נקרא הרב יצחק טוביה וויס (בעל המנחת יצחק) על ידי רבי יואל טייטלבוים לכהן בעדה החרדית. רבי יואל הכירו מצעירותו, לאחר שבתקופת שהותו במרגריטן היה הרב וייס מגיע אליו לדבר עמו בלימוד. קנאי העדה החרדית התנגדו למינוי בטענה שהרב וייס אינו מספיק קנאי. רבי יואל ענה להם ש”לקנאי אפשר ליהפך תוך 24 שעות, אבל לתלמיד חכם אי אפשר ליהפך בתוך 24 שעות…
3.
ברדיטשוב פינת סאטמר | ששאלו את הרבי מסאטמר זצ”ל מדוע הוא מדבר ומטיף לציבור כל כך הרבה קנאות ואיננו מסנגר טובה על ישראל וכי טוב הוא מרבי לוי יצחק מברדיטשוב זצ”ל שהיה סניגורם של ישראל וגם על פושעי ישראל מצא לומר דברים טובים. ענה הרבי אתה השואל רואה אותי כשאני עומד עם הגב לארון קודש ופני אל הקהל האם ראית אותי להיפך כשאני עומד עם הפנים לארון קודש וגבי אל הקהל ומדבר לפני הקב”ה סניגוריה על ישראל.
4.
אם תכתוש את האוויל | מסופר שאחד הגיע להרה”ק מסאטמר בטענה האיך מותר לצעוק ‘שבת קודש’ עם שתי ידיים פתוחות, הרי זה צלב? כמובן שמיד הבין במי מדובר ונענה באומרו שאכן כן לכולם אסור לעשות כך, ולך מותר! וכששאלו מדוע, נענה הרבי, מכיוון שלכולם יש ראש ישר ולך יש ראש עקום.
5.
ענייך קודמים | שמעתי שהי’ איש מארץ ישראל שהרבה לגנות את הרבי בפומבי על מעשה הקנאות שלו, לימים שבא להסאטמאר רב לבקש כסף להצלת בני ישראל בארץ ישראל והסאטמאר רב נתן לו חמש אלף דולר ואח”כ אמר לו עכשיו אתן לך עשר אלף דולר אם תציל בני ישראל מהציונית.
6.
מי נמר? | יהודה בן תימא אומר הוי עז כנמר וגו’ הוא היה אומר עז פנים לגיהנם ובשת פנים לגן עדן ולכאורה. כי בדבר שנוגע לעשות רצון אביך שבשמים הוי עז כנמר וגו’ וכשהעזות נוגע לעצמך אז פניך לגיהינום ובשת פנים לג”ע.
7.
סנגור צללים | התוספות בחולין כתבו וישכם אברהם בבוקר להתפלל על סדום (ולא עשה זאת כבר בלילה) כי “ולא רצה שיהא שום אדם עמו בשעת תפלה”. כוונתם שרצה להתפלל ללמד זכות על סדום ולא רצה שישמעו שחשש שיחשבו שכן האמת והלימוד זכות הייתה רק בינו לבין קונו שאם אחרים ישמעו ידמו שהאמת כן ולכן יצא יחידי ומינה דרש אפילו אנו לומדים סנגוריה על רשעים להקב”ה כלפי בני אדם חייבין ללחום נגדם שלא ידמו שהאמת כן.
8.
נגד הזרם | בעיקבתא דמשיחא חוצפא יסגי – דהנה ידוע שבכל דברי חכמז”ל שדיברו בגנות הדור מרומז בה גם דבר טוב שסוף כל סוף אע”פ שרוב הדור שאמרו חז”ל שם, ישתיירו כמה יחידי הגולה דבוקים כהשי”ת ובתורתו הקדושה אבל איך יוכלו לעמוד נגד רוב העולם על כן יהו  צריכים למדת עזות וחוצפה להיות עז כנמר וזהו כוונת דבריהם ז”ל חוצפא יסגי דרק ע”י מדת עזות וחוצפה יוכלו לעמוד נגר זרם הדור.
9.
אתרוג מהודר | פ”א סמוך לסוכות הגיעו שמועות לאוזניו שמתפללי בית הכנסת הגדול שמתפללים בנוסח אשכנז תמהים על כך שהוא בא להתפלל עמם רק פעם בארבעה שבועות בעוד שהרבנים הקודמים התפללו עמם כל שבת על כך הגיב בסוכות בדרך צחות על סמך המדרש ויקרא רבה סדר אמור פרשה ל’ י”א המסביר את ארבעת המינים לאתרוג יש טעם וריח ללולב התמרים יש טעם ללא ריח להדס יש ריח ללא טעם ולערבה אין טעם ואין ריח המדרש אומר שאת ארבעת המינים יש לאגד יחד ויכפרו אלו על אלו על המדרש הוסיף רבנו בדרך הלצה האתרוג שיש בו טעם וריח אמנם מתחבר לשלושת המינים לזמן קצר אבל על פי רוב הוא נמצא לבדו.
10.
ישיבתו אומנותו  | כאשר הבחין שגם ישנם בחורים מבוגרים וגם מהם שאינם לומדים בישיבות עורר על כך ואמר בדרך צחות שהנה בגמרא קידושין מביא מחלוקת תנאים דחד מ”ד סובר קודם ילמוד תורה ואח”כ יישא אשה וחד מ”ד סובר שקודם יישא אשה ואחר כך ילמוד תורה אבל מ”ד כזה שיסבור שלא ילמוד תורה ולא לישא אשה זה לא מצינו שום מ”ד שיסבור כן והוסיף ואמר ששמא עושים כן מפני שאינם רוצים להתערב במחלוקת או במעשי קנאות אחים.Read More

Post Comment